ادامه درگیریهای شدید در خرطوم با وجود تمدید آتش بس

یک شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 15:32:0
ادامه درگیریهای شدید در خرطوم با وجود تمدید آتش بس

درگیری‌های شدید در سودان روز یکشنبه نیز در پایتخت و برخی مناطق این کشور ادامه داشت و نخست‌وزیر پیشین سودان درباره وقوع جنگ داخلی تمام عیار هشدار داد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نیروهای ارتش با شبه‌نظامیان در مرکز شهر خرطوم درگیر شدند و خصومت‌های مرگبار با وجود آخرین آتش‌بس که به طور رسمی در آخرین ساعت امروز به پایان می‌رسد، وارد سومین هفته شده است. 
یکی از ساکنان جنوب خرطوم در تماس تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: «از صبح زود هر چند دقیقه یک بار درگیری بسیار شدید و تیراندازی شدید در خیابان محل سکونت من رخ داده است.» 
همچنین درگیری‌هایی در اطراف مقر ارتش در مرکز خرطوم گزارش شد و ارتش حملات هوایی را در شهر ام‌دورمان در سوی دیگر رودخانه نیل انجام داد.  
از زمانی که جنگ در 15 آوریل این کشور فقرزده را در آشوبی مرگبار فرو برد، کشورهای خارجی برای تخلیه هزاران شهروند خود از طریق هوا، زمین و دریا تلاش کرده‌اند. 
میلیون‌ها سودانی با کمبود آب، غذا و دیگر لوازم اولیه مواجه شده‌اند، در حالی که ده‌ها هزار نفر به کشورهای همسایه گریخته‌اند و تعداد بیشتری نیز در مسیر خروج از کشورشان هستند. 
تصاویر ماهواره‌ای، کاروان های اتوبوس های طولانی را در مرز مصر نشان می دهد و سازمان ملل گفته است ده‌ها هزار نفر به چاد، سودان جنوبی، اتیوپی و جمهوری آفریقای مرکزی گریخته اند. 
در همین حال، عبدالله حمدوک، نخست وزیر پیشین سودان هشدار داد اگر درگیری‌ها به‌زودی متوقف نشود، این منازعه می تواند به یکی از بدترین جنگ‌های داخلی جهان تبدیل شود. 
حمدوک در رویدادی در نایروبی گفت: «خدا نکند سودان به نقطه‌ای خاص از جنگ داخلی برسد... سوریه، یمن، لیبی (در مقابل آن) بازی کوچکی خواهد بود. فکر می‌کنم این یک کابوس برای جهان است.» 
برنامه جهانی غذای سازمان ملل هشدار داده است که این خشونت می‌تواند میلیون‌ها نفر را در کشوری که در آن همین حالا نیز 15 میلیون نفر برای جلوگیری از قحطی نیاز به کمک دارند، به گرسنگی بکشاند. 


 


یک شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 14:36:21

دسته بندی :