حمایت ایران از تلاشها برای حل بحران در لبنان

یک شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 17:7:0

کارشناس مسائل خاورمیانه وضعیت آشفته حاکم بر لبنان و موانع انتخاب رئیس جمهور در این کشور را در گفتگو با برنامه قضیه ساخنه شبکه الکوثر تبیین کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد شمص کارشناس مسائل خاورمیانه از بیروت درباره دلایلی که مانع انتخاب رئیس جمهور جدید در لبنان می شود با برنامه « قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفتگو کرد و در این خصوص افزود: ایران از تلاش های داخلی لبنان و منطقه برای دستیابی به راه حلی برای بحران انتخاب ریاست جمهوری و پایان دادن به خلاء ریاست جمهوری که بازتاب منفی بر وضعیت سیاسی و اقتصادی لبنان دارد، حمایت می کند.
شمص افزود : موانع داخلی و خارجی وجود دارد که مانع از انتخاب رئیس جمهور می شود و البته موانع داخلی مهمتر است. اولین مانع ، مانع آمریکایی است که انتخاب ریس جمهوری که اکثر لبنانی‌ها به او رای می‌دهند را نمی‌پذیرد، آمریکا رئیس‌جمهوری می‌خواهد که مطابق با سیاست‌ها و خواسته‌های دولت آمریکا باشد و از این رو آمریکا مانع اصلی است. در مورد مانع دوم، عربستان سعودی موضع نامشخصی دارد، لبنانی‌ها برای بازگشت سفیر عربستان سعودی منتظرند تا بدانند عربستان سعودی چه می خواهد و چرا مانع انتخاب رئیس جمهور می شود. 
وی اضافه کرد : ایران آمادگی خود را برای شرکت در هر گونه مذاکراتی که مورد توافق لبنانی ها باشد اعلام کرد و در عین حال با هرگونه دخالت خارجی در مسائل داخلی لبنان مخالفت می کند. 
وی در پایان گفت: در مورد دیگر مانع داخلی توافق مسیحیان مارونی است و تاکنون در میان اکثریت مسیحی در مورد رئیس جمهور اجماع وجود ندارد درحالی که رسم در لبنان این است که رئیس جمهور از اکثریت مسیحی انتخاب شود. بین جریان ملی آزاد و نیروهای لبنانی اختلاف وجود دارد و این مانع داخلی است، اما اگر آمریکایی ها و سعودی ها با انتخاب رئیس جمهور موافقت کنند، می توان این مانع را برطرف کرد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 10 اردیبهشت 1402 - 11:57:43