تسریع روند دلار زدایی از اقتصادهای جهانی

سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 11:0:36

اخیرا روند دلار زدایی در جهان سرعت پیدا کرده است و به ویژه قدرت های اقتصادی نوظهور به بررسی جدی این مسئله پرداخته اند و به دنبال برداشتن گام های لازم برای عملی کردن این روند هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر آمده است: روند دلارزدایی در اقتصاد جهان که از سال 2011 توسط چین و روسیه آغاز شد، اخیرا در دستور کار اقتصادهای نوظهور جهانی مثل هند، برزیل، اندونزی، عربستان و امارات قرار گرفته است و این کشورها تا حدی ارزهای بومی به ویژه یوان را جایگزین دلار در روابط تجاری خود کردند.

در چند دهه اخیر، دولت های آمریکا همواره با مشکل کسری بودجه و افزایش هزینه ها مواجه بوده اند و در واقع تورم ناشی از تامین مالی این هزینه ها را با چاپ دلار به دیگر کشورهای جهان صادر کرده اند.

این تحولات سریع در سیاست نقدی آمریکا و مسائل ژئوپلتیک، انگیزه اصلی برای حرکت در مسیر دلار زدایی در اقتصاد جهان بودند.

نکته قابل توجه این است که حتی هم پیمانان نزدیک آمریکا نیز به حرکت در این مسیر فکر می کنند به طوری که عربستان سعودی برای نخستین بار در 48 سال اخیر اعلام کرد امکان صدور نفت این کشور به چین و دیگر کشورها در مقابل دریافت ارزهایی به غیر از دلار امکان پذیر است. همچنین امارات متحده عربی شروع به استفاده از ارزهایی غیر از دلار در معاملات نفتی خود کرده است و اندونزی هم پرداخت با ارز محلی را در دستور کار قرار داده است.

کشورهای برزیل و آرژانتین نیز بر سر رواج ارز مشترک برای این دو اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی به تفاهم رسیدند و بانک مرکزی مصر نیز سبدی از ارزها را به منظور کاهش وابستگی به دلار، معرفی کرد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 - 11:0:21