دستکاری جزئیات ماجرای بنی قریظه در اسرائیلیات

پنج شنبه 31 فروردین 1402 - 10:12:31

استاد حوزوه و پژوهشگر مسائل اسلامی، ماجرای قتل عام بنی قریظه را جزء روایات جعلی اسرائیلیات دانست که بنی امیه در ترویج آن نقش داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ اسد محمد قصیر،استاد حوزه و پژوهشگر مسائل اسلامی، در برنامه « فی المیزان» در مورد سرنوشت قبیله یهودیان بنی قریظه صحبت کرد و آن را از احادیث جعلی موسوم به اسرائیلیات دانست و در این باره گفت: پرونده به اصطلاح "قتل عام بنی قریظه" یا نامی که به نظر بنده مناسب می‌رسد "هولوکاست بنی قریظه"، این پرونده خشم بسیاری از مسلمانان و همچنین غیرمسلمانان را برانگیخت، زیرا پرونده به عنوان یک قتل عام و نسل کشی طبقه بندی می‌شود. اما سؤال این است که آیا پیامبر چنین کرده و دستور آن را داده است و آیا این روایات مورد اتفاق مورخان و دانشمندان است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تعداد زیادی از بنی قریظه را کشته است؟ این مساله یکی از مسلمات زندگینامه ها و کتب تاریخ است و مورد قبول بسیاری از علما است و تا به امروز هیچ عالم بزرگی منکر این موضوع نشده است.

وی افزود: اما ما با تحقیق و بررسی به این نتیجه رسیدیم که ماجرای بنی قریظه جزء اسرائیلیات است و «محمد بن اسحاق» به عنوان اولین شخصی که سیره پیامبر را به نگارش درآورده است، این ماجرا را از زبان اسرائیلی ها به ویژه نوادگان اسرائیلی ها نقل کرده و به ما رسیده است. من محمد بن اسحاق را در زمره بنی اسرائیل قرار می‌دهم و هدف ما در اینجا اثبات منزه بودن رسول خدا صلی الله علیه و آله و پاکسازی میراث او به ویژه سیره‌ ایشان است که حاوی روایاتی داعشی مانند مورد بنی قریظه است.

شیخ اسد قصیر در ادامه گفت: می توان ماجرای بنی قریظه را به عنوان یک مورد عادی دانست و در قرآن کریم نیزآمده است، اما در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، امویان همواره منشا آشوبگری و تشویش بوده‌اند. آنها گفتند پیامبر دستور کشتن همه افراد بالغ قبیله بنی قریظه را صادر کرده است و این را «عطیه القردی» که از بنی قریظه است و در واقع متهم است و از فرزندان بنی قریظه است، نقل کرده است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 31 فروردین 1402 - 9:19:32