خداحافظی با رمضان کریم و استقبال از عید فطر در کشورهای مختلف

چهار شنبه 30 فروردین 1402 - 12:56:17
خداحافظی با رمضان کریم و استقبال از عید فطر در کشورهای مختلف

مسلمانان در بسیاری از کشورهای جهان پس از یک ماه روزه داری عیدسعید فطر را جشن می گیرند و آداب و رسوم خود را با شادی و شعف بجای می آورند.

تهران- الکوثرشروع ماه مبارک رمضان و پایان یک ماه عبادت، بندگی و روزه داری، برای بسیاری از کشورها و فرهنگ ها، آغاز سالی نو و شروع دوباره یک سال معنوی تازه است و بهانه خوبی برای اینکه مردم با برپایی جشن و شادی و مراسم آئینی به استقبال عید سعید فطر بروند.

مغرب

صبح روز عید فطر، مردم مغرب پس از صرف صبحانه‌ای مختصر و پوشیدن لباس‌های نو، سنتی و رنگارنگ برای اقامه نماز عید به مساجد می روند و پس از نماز، به خانه ها باز می گردند و هر خانواده‌ به سنت خانوادگی خودش این روز را جشن می‌گیرد و به عزیزان و اعضای خانواده اش هدیه می‌دهد.

سنت جالب و خاص مردم مغرب رایحه روح‌نواز و دوست داشتنی عود است که از همه خانه های مغرب به مشام می‌رسد و فضای خانه ها و کوچه ها را معطر می کند.

خیلی ها در روز عید فطر برای کودکانشان لباس نو می خرند و کودکان را شاد می کنند. در بعضی از محله‌های مغرب ، مردم صندوق‌های خیریه ای را اندازی می کنند تا برای کودکان و خانواده‌های فقیر کمک‌های مالی جمع‌آوری شود.
اما سنت زیبای دیگر مغربی ها که در شب های پایانی ماه مبارک رمضان، این است که برای بچه‌هایی که بار اول روزه گرفته‌اند، جشن جداگانه‌ای می‌گیرند تا ارزش‌ها و سنت‌های مذهبی را ترویج و ترفیع دهند. برای برگزاری این جشن، یک مراسم سنتی فامیلی بعد از افطار برگزار می‌کنند. لذیذترین خوراکی‌ها را برای کودکان تهیه می‌کنند و آنها را در کانون توجه قرار می‌دهند.
دختران طلا و لباس‌های سنتی مغربی به نام قفطان به تن می‌کنند و حنا می‌گذارند و همچون عروس‌های کوچک زیبا می‌شوند. پسران برای این جشن، جلابه سفید به تن، کلاه قرمز فز به سر و کفش سنتی البلغه به پا می‌کنند. (کلاه فز نوعی کلاه است که در دوران عثمانی رواج یافته، در عربی به آن طربوش و در فارسی به آن فینه می‌گویند.) سپس به همراه یکی از والدین خود، روی یک اسب که جامه زیبایی به آن پوشانده‌اند، مسیر کوتاهی را سواری می‌کنند و در خیابان رژه می روند.

به دنبال آن گروهی از نوازندگان موسیقی سنتی ، آهنگهای شادی می نوازند و زنان کل می کشند. این جشن رمضانی یکی از لحظه‌های عالی و فراموش نشدنی دوران کودکی برای هر مغربی است.

پاکستان

عيد فطر، عيد اصلي مسلمانهای پاکستان است و خريد عيد فطر معمولاً از نيمه‌هاي رمضان شروع مي شود و بازارهای پاکستان مملوء از جمعیت میشود. و ديد و بازديد در اين عيد بيش از هر عيد ديگري است و بزرگداشت اين عيد سه روز است و مردم با ميوه، شيريني و عمدتا خشكبار از ميهمانان خود پذيرايي مي كنند. و بزرگتر ها سکه‌های نقره‌ای شادباش را به بچه‌ها، نزدیکان، افراد دور، پیران و عزیزان در این روز مبارک هدیه می دهند.
نماز عيد فطر نيز در مساجد با شكوه خاصي برگزار مي‌شود واقشار مختلف مردم در نماز عيد فطر شركت مي كنند چون اعتقاد دارند كه اين نماز مكمل روزه‌ هایشان است.

مالزی

خانواده های مالزیایی با شیرینی پزی و تهیه غذاهای ویژه سنتی در آخرین شب ماه مبارک رمضان به پیشواز عید فطر می روند. از مهم‌ترین این غذاها، رندانگ است که از گوشت گاو و مرغ پخته شده در شیرنارگیل درست می‌شود. از کتوفات هم غذای سنتی مخصوص عید فطر است که با پیچیدن برنج در برگ خرما آماده می‌شود.

ﯾﮑﯽ ﺍﺯ آﺩﺍﺏ ﺍﺻﻠﯽ ﻣﺎﻟﺰﯾﺎﯾﯽ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﺎﻩ ﻣﺒﺎﺭﮎ ﺭﻣﻀﺎﻥ، ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺭﻭﺯ ﻋﯿﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ آﻥ "ﺳﻔﺮﻩ ﺑﺎﺯ" ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ. ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻣﺎﻟﺰﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻋﯿﺪ ﺳﻌﯿﺪ ﻓﻄﺮ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﻌﻄﯿﻞ می شود و ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺘﻤﮑﻦ ﺑﻪ ﻭﯾژه ﻣﺴئوﻟﺎﻥ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﻭﺯﯾﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﺳﻔﺮﻩ ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﭘﻬﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭ آﻧﺠﺎ ﺣﻀﻮﺭ داشته و مهمان این سفره ها می شوند. ﺩﺭ کنار این جشن، ﻣﺮﺩﻣﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ شرکت می کنند می توانند ﺑﺎ ﻣﺴئوﻟﺎﻥ ارشد کشور ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﮐﺮﺩﻩ و مسائلشان را باآنها ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ بگذارند.

 

ترکیه

مراسم عید فطر در ترکیه در قالب جشنی سه روزه برگزار می شود و تمام مردم و شهرها خود را برای این جشن بزرگ آماده می کنند و از عصرآخرین روز ماه مبارک رمضان، این جشن و هیاهو آغاز می شود و ادارات و سازمان ها و حتی اکثر جاذبه های توریستی و موزه ها در این سه روز در ترکیه تعطیل می شوند.

اندونزی

مسلمانان اندونزی 10 شب آخر ماه را احیاء می گیرند و عبادت می کنند و معتقدند یکی از این شب‏ها شب قدر است. در روز عید فطر مردم لباس‏ های نو و رنگارنگ خود را می‏ پوشند و مراسم مذهبی خاص این روز را به جا می‌‏آورند.

افغانستان

عید فطر عید اصلی و بزرگ مردم افغانستان است و گرامی داشت این روز بزرگ توسط مردم این کشور بسیار دیدنی است. نماز عید فطر نیز در مساجد جامع،‌ خیابان‌های اصلی و فضاهای باز با شکوه خاصی برگزار می‌شود و مردم گروه گروه ‏در نماز عید فطر شرکت می‌کنند و اعتقاد دارند که این نماز مکمل روزه‌هایشان است.
‏بر اساس رسوم مردم افغانستان، در شب آخر رمضان خانواده‌ها تا فطریه را پرداخت نکنند و یا آن کنار نگذارند، افطار نمی‌کنند.
در روزهای آخر ماه مبارک رمضان خانواده‌ها به منظور خرید به بازارها می‌روند به همین دلیل بازارها رونق خاصی دارند. عید فطر در افغانستان سه روز است، مردم معمولاً با شیرینی‌های محلی و خشکبار از میهمانان خود ‏پذیرایی می‌کنند، دید و بازدید در عید فطر معمولا بیشتر از هر عید دیگری در افغانستان مرسوم است.

عراق

عید فطر در عراق با شکوه و اهمیت خاصی برگزار می شود و تعطیلی عید فطر در عراق هم یک تعطیلی سه روزه است. مردم از چند روز قبل برای عید آماده می‏ شوند؛ لباس جدید می ‏خرند، غذاهای خاصی آماده می‏ کنند و شیرینی می پزند، از جمله نوعی کیک که به اسم "کلیچه" معروف است و شیرینی خانگی روز عید است.
مردم بعد از برگزاری با شکوه نماز عید فطر به دیدار یکدیگر می‏ روند و بزرگ‏ترها به کوچک‏ترها عیدی می‏ دهند. خیابان‏ ها شلوغ است و مردم در حال رفت و آمد هستند و بچه ‏ها هم بازی‏های مخصوصی در این روزها دارند. بعضی از عراقی ها هم از فرصت تعطیلی و جشن استفاده می کنند و سفر می روند و زیارت کربلا، نجف و کاظمین مقصد اکثر این مسافران است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


چهار شنبه 30 فروردین 1402 - 12:39:24