تاکید قاطع عربستان بر حفظ تمامیت ارضی سوریه

چهار شنبه 30 فروردین 1402 - 8:49:58
تاکید قاطع عربستان بر حفظ تمامیت ارضی سوریه

وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار با رئیس جمهور سوریه گفت که ریاض بر حفظ تمامیت ارضی، هویت عربی و امنیت سوریه وحل بحران این کشور از طریق سیاسی شدیدا تأکید دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ تا کنون، وارد دمشق پایتخت سوریه شد و مورد استقبال مسئولان سوری قرار گرفت.
بن فرحان پس از ورود به دمشق، به دیدار بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت و با وی دیدار کرد. وزیر خارجه سعودی در این دیدار، تلاشهای صورت گرفته برای دستیابی به راهکار سیاسی را بررسی کرد که حافظ حاکمیت سوریه باشد.
بن فرحان به بشار اسد گفت که عربستان سعودی بر حفظ تمامیت ارضی، هویت عربی و امنیت سوریه تأکید دارد. وزیر خارجه سعودی و رئیس جمهور سوریه همچنین اقدامات مربوط به حل و فصل کامل بحران در سوریه را بررسی کردند.

بشار اسد: سیاست واقعگرایانه سعودی به سود کشورهای عربی و منطقه‌ است

دفتر بشار اسد هم با انتشار بیانیه‌ای، درباره جزئیات این دیدار نوشت، اسد و بن فرحان، مسائل سیاسی، عربی و بین‌المللیو همکاری دو جانبه بین دو کشور را بررسی کردند. وزیر خارجه سعودی، ضمن انتقال سلام و درود سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به اسد، برای ملت سوریه، امنیت، ثبات و پیشرفت را آرزو کرد.
رئیس جمهور سوریه در این دیدار گفت: برادری بین عربها، بسیار عمیقتر از رابطه بین کشورهای عربی است. روابط سالم بین سوریه و عربستان، وضعیت طبیعی است که باید وجود داشته باشد. این روابط فقط به سود دو کشور نیست، بلکه یک منفعت عربی و منطقه‌ای است. سیاست واقعگرایانه‌ای که عربستان در پیش گرفته است، به سود کشورهای عربی و منطقه‌ است.

وی با بیان اینکه نقش کشورهای عربی برای حمایت از سوریه و پشت سر گذاشتن پیامدهای جنگ و آزادسازی اراضی کل این کشور، ضروری است، تصریح کرد: تغییراتی که جهان شاهد آن است، باعث شده است که همکاری کشورهای عربی دراین مرحله، ضرورت بیشتری داشته باشد تا از این تغییرات به سود ملتهای عربی بهره‌برداری شود.
بن فرحان هم ابراز اطمینان کرد که سوریه خواهد توانست به توسعه پایدار دست یابد و عربستان، تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و آوارگان به این کشور بازگردند. وی تأکید کرد که در مرحله آینده باید روابط سویه و کشورهای عربی به وضعیت عادی بازگردد و سوریه هم از نظر عربی و منطقه‌ای، نقش خود را بهتر از قبل ایفا کند.
پیش از این، شبکه سعودی «الاخباریه» گزارش داد که این سفر در راستای ازسرگیری روابط دمشق و ریاض و تنها چند روز پس از سفر «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه به جده صورت گرفته است.
شبکه «المیادین» به نقل از خبرنگار خود در دمشق، امروز، گزارش داده بود که بن فرحان در این سفر پیامی را از سوی سران سعودی به رئیس‌جمهور سوریه تحویل خواهد داد و احتمالا در این پیام از بشار اسد برای سفر به ریاض دعوت به عمل آید.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 30 فروردین 1402 - 8:49:53