آداب و رسوم مردم عراق در عید فطر

دو شنبه 28 فروردین 1402 - 13:51:23
آداب و رسوم مردم عراق در عید فطر

مردم عراق به مناسبت عید سعید فطر خود را آماده می کنند و با نظافت کامل منازل، کوچه ها، خیابان و مناطق مختلف به استقبال این عید بزرگ جهان اسلام می روند.

تهران- الکوثر: مسلمانان جهان با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان و ورود به ماه شوال یکی از بزرگ‌ ترین و مهم‌ترین اعیادشان یعنی عید سعید فطر را جشن می ‌گیرند.
مردم عراق با پوشیدن لباس نو و پختن شیرینی به استقبال عید فطر می روند و در این روز به دیدار اقوام و همسایگان خود و زیارت اهل قبور می روند.

معمولا اولین خانه ای که برای دیدارهای عید به آن مراجعه می کنند، خانه والدین یا بزرگ خانواده است.  همچنین خیابان های بصره، بغداد، کوفه، کربلا و موصل و کرکوک به مناسبت عید فطر چراغانی و تزیین می شود.
مردم عراق با خرید لباس و زیورآلات به ویژه لباس کودکان به بازار می روند تا زیباترین تصویر را در این عید برای کودکان خود بسازند.

همچنین زنان خانه دار به پخت شیرینی های عید که مشهورترین آن «کلیجه» است، اقدام می کنند. آنها با کلیجه که یکی از مهم ترین شیرینی ها در مناسک عید فطر در میان عراقی هاست، از میهمانان خود پذیرایی می کنند.

کلیجه شیرینی میهنی عراقی است که با آرد، گردو،آویش، نارگیل و دانه کنجد است، اما مهمترین کلیجه با خرماست که بیشتر مردم عراق عاشق آن هستند.

به طور معمول خانواده های برای آماده سازی شیرینی عید و تقسیم کار با یکدیگر جمع می شوند.
مردم عراق پس از پایان ماه مبارک رمضان به پشت بام منازل می روند  و با صدای الله اکبر با این ماه وداع می کنند.
از دیگر آداب و رسوم مردم عراق در روزهای عید فطر، پوشیدن لباس های نو و رفتن به دید و بازدید اقوام و نزدیکان خود می روند و همچنین به تفریحگاه ها برای گشت و گذار می روند.
در بامداد روز عید، بیشتر مردم عراق به همراه فرزندانشان به مساجد جامع برای ادای نماز عید می روند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید
از
صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 28 فروردین 1402 - 13:51:15