تحلیل روزنامه رای الیوم؛

چرا نتانیاهو به یکباره ساکت شد؟

دو شنبه 28 فروردین 1402 - 10:51:48
چرا نتانیاهو به یکباره ساکت شد؟

روزنامه اینترنتی  رای الیوم نوشت: از زمانی که راکت هایی از جنوب لبنان و فلسطین به سمت شهرک های یهودی پرتاب شد، بنیامین نتانیاهو و شرکای افراطی اش لام تا کام حرف نزده اند

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم  در مقاله ای تصریح کرده است: نتانیاهو و یارانش دیگر سخنی از تهدید به قتل اعراب در کرانه باختری و حذف اردن از نقشه به میان نیاورده اند و به نظر می رسد که این موشک ها بود که آنها را ادب کرد و دهانشان رابست و باعث شد برای اولین بار تصمیمی مبنی بر ممنوعیت ورود اسرائیلی ها به مسجدالاقصی در ماه رمضان اتخاذ کنند.
عطوان افزوده است: مهمتر از اینها اینکه پس از پاسخ موشکی سوریه، حملات اسرائیل به این کشور که به عادت روزانه این رژیم تبدیل شده بود، متوقف شد. اما چرا نتانیاهو و ژنرال هایش و تهدیدهای آنها برای نابودی حماس از جنوب لبنان و نابودی تاسیسات هسته ای ایران به یکباره پنهان شد؟

این تحلیلگر می نویسد: نکاتی وجود دارد که وقوع این تحول استراتژیک، سکوت نتانیاهو و انکار هرگونه رویارویی با حزب الله در جنوب لبنان  را تایید می کند:

مورد اول، همزمانی پاسخ موشکی از لبنان با پرتاب ۴۰ موشک از نوار غزه است که تاییدی عملی بر اتحاد میادین و جبهه ها و اتخاذ پاسخ جمعی به هرگونه حمله به مسجدالاقصی و یا هرگونه تجاوز به نوار غزه و سوریه است.
دوم: «افشای دیدار محرمانه سردار قاآنی با فرماندهان حماس در حضور سید حسن نصرالله در سفارت ایران در بیروت است که توسط روزنامه وال استریت ژورنال نزدیک به کاخ سفید و همزمان با موشک پرانی از جنوب لبنان افشا شد». این موضوع نیز تاییدی بر این قضیه است که نه فقط توافقی یکپارچه برای پاسخ به هرگونه تجاوز اسرائیل وجود دارد بلکه تاییدی بر فعال شدن دو جبهه جنوب لبنان و نوار غزه و سوریه نیز هست و دیدار قبل از آن بین شاخه های محور مقاومت در عراق و یمن و سوریه تاکیدی بر احتمال انجام حمله دسته جمعی پیشدستانه در سایه شکست های محور غرب در اوکراین و چه بسا در تایوان است.
سوم، تاکید یحیی السنوار فرمانده حماس در غزه است مبنی بر اینکه حماس و محور قدس بر سر مداخله فوری برای محافظت از مسجدالاقصی و نگهبانان آن در صورت تداوم حملات و تجاوزگری های اسرائیل اتفاق نظر دارند چرا که دکمه پرتاب موشک از غزه در دستان السنوار و محمد الضیف فرمانده نظامی گردان های قسام است.
چهارم، سخنان سید حسن نصرالله به مناسبت روز جهانی قدس است که گفت: هرگونه حمله اسرائیل به سوریه بی پاسخ نخواهد گذشت و هرگونه تعدی به قدس، منطقه را به جنگ بزرگی خواهد کشاند زیرا قدس خط قرمز و کرانه باختری سپر آن است.
پنجم، بازگشت اعراب به سوریه، از هم پاشیدن محاصره قیصر، جدا شدن بیشتر آنها از آمریکا و از دست دادن اعتماد به ان و روی آوردن به چین و روسیه به عنوان دو رهبر نظم نوین جهانی است.

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشته است: منطقه در حال حاضر در آستانه یک رویارویی بزرگ است و بعید نیست که قدس اشغالی منتظر حماقت اسرائیل باشد که چه بسا «چاشنی انفجار» برای شعله ور کردن چنین جنگی باشد که منجر به ترسیم مجدد منطقه بدون حضور رژیم صهیونیستی شود.
این مقاله میافزاید: تاسیسات هسته ای ایران باکوههایی غول پیکر محافظت شده و در درون انها زرادخانه موشکی و پهپادی برپا شده و این در حالی است که آمریکا غرق  دو جنگ اوکراین و جنگ قریب الوقوع تایوان است و دیگر قادر به حمایت از قلدری های اسرائیل نیست.
عطوان در پایان تاکید می کند: در انتها به سخنان ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل یعنی یتسحاق بریک اشاره می کنیم که در معاریو نوشت: شاید هواپیماهای اسرائیلی تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کنند اما اسرائیل باید منتظر پاسخی با ۳۵۰۰ موشک و پهپاد و راکت در روز تا هفته ها و ماهها باشد جایی که احتمالا نتواند در برابر آنها مقاومت کند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 28 فروردین 1402 - 8:26:36