موسیقی فاخر سریال امام علی (ع) به روایت استاد فرهاد فخرالدینی

یک شنبه 27 فروردین 1402 - 18:8:0

یکی از ماندگارترین آثار موسیقایی سال های اخیر ایران، موسیقی به یاد ماندنی سریال امام علی علیه السلام است. سریالی که همه اجزای آن از متن و بازی و کارگردانی گرفته تا موسیقی، به درستی در کنار هم قرار گرفتند و یک اثر تحسین شده و ستودنی را خلق کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سریال امام علی نام یک مجموعه تلویزیونی تاریخی و مذهبی است که در سالهای ۱۳۷۵–۱۳۷۰ به نویسندگی و کارگردانی داوود میرباقری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تهیه و ساخته شده‌است. سریالی که موسیقی متن و تیتراژش از ارزشمندترین آثار تولید شده ایرانی محسوب می شود.

استاد فرهاد فخرالدینی موسیقی دان، آهنگساز و رهبر ارکستر، سازنده این اثر گرانقدر است، کسی که آثار فاخر دیگری همچون موسیقی سریال های روزی روزگاری، کیف انگلیسی، و شهریار را نیز در کارنامه خود دارد.

شعر ویژه موسیقی تیتراژ سریال امام علی و داستان منحصر به فردش:

طبق مستندات موجود در کتب تاریخی، این شعر، 1400 سال پیش در حضور حضرت محمد ص خوانده شده و ایشان با شنیدن این شعر و یاد حضرت دوست، آنچنان به وجد آمدند که ردا از دوش مبارکشان بر زمین افتاده است.
800 سال بعد موسیقیدان، شاعر، و نوازنده برجسته قرن نهم جناب " عبدالقادر مراغه ای" به سراغ این شعر تاریخی رفته و در کتابی به نام "جامع الالحان" با استفاده از اعداد و حروف ابجد آن را نغمه نگاری کرده؛ کتابی که از اولین نمونه های جامع نت نویسی ایرانیست.


از حدود 300 سال پیش موسیقی دانان و پژوهشگران مختلفی از کشورهایی چون بلژیک، فرانسه، چک ، ترکیه و حتی آمریکا بارها برای رمزنگاری این نغمات تلاش کردند ولی در نهایت استاد فرهاد فخرالدینی موفق به کشف این اثر موسیقایی شد و با خلق ریتمی ویژه این موسیقی را برای همیشه در حافظه فرهنگی و هنر ایران ماندگار کرد.

کلَّ صُبْحٍ وَکُلَّ إشراقٍ [أیا] تبکِی عینی بِدمعِ مُشتاقٍ [أیا]

قَدْ لَسَعَتْ حَیَّةُ الهوى کَبِدی فَلا طَبیبَ لها ولا راقیَ

إلّا الحبیبَ الذی شَغَفْتُ بِهِ فَعِنْدَهُ رُقْیَتی وَتِریاقی

زد مار هوا بر جگر غمناکم سودی نکند فسونگر چالاکم

آن یار که عاشق جمالش شده ام هم نزد وی است رقیه و تریاکم

 

 

تصنیف سریال امام علی علیه السلام که توسط استاد "صدیق تعریف" به زیبایی و هنرمندانه اجرا شد، بارها توسط ارکستر ملی و به رهبری استاد فخرالدینی در ایران و کشورهای مختلف به روی صحنه رفت، خوانندگان دیگری همچون علیرضا قربانی و سالار عقیلی نیز در سال های بعد آن را بازخوانی کردند.


 


یک شنبه 27 فروردین 1402 - 14:23:30