پاسخ پژوهشگر ارشد الازهر به شبهات درباره خردمندی پیامبر(ص)

پنج شنبه 17 فروردین 1402 - 16:30:25

پژوهشگر ارشد دانشگاه الازهر مصر با استناد به آیات قرآن کریم به نقد روایات موسوم به «اسرائیلیات» پرداخت که در آنها درباره خردمند بودن پیامبر اسلام (ص) ایجاد شبهه شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ طارق النصر در برنامه «فی المیزان» شبکه الکوثر گفت: می بینیم مهملاتی که از پیامبر(ص) انتقاد می‌کند بسیار زیاد است، اما روایتی که خردمندی پیامبر را زیر سوال می برد یکی از خطرناک ترین آنهاست. چگونه می توان درباره عقل پیامبر ایجاد شبهه کرد در صورتی‌که خداوند متعال پیامبران را جز بخاطر سلامت و برتری عقول آنها انتخاب نکرده است و با توجه به خطبه ابی طالب که در زمان خواستگاری برای پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: « قال ان ابن اخي هذا لا يوزن به احد من قريش عقلا» «در تمام قریش کسی نیست که از نظر عقلی هم‎‌تراز این برادرزاده ام باشد» و با این روایت متوجه می‌شویم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حتی قبل از بعثت به خردمند بودن معروف بوده است.

وی افزود: ما در پاسخ به روایات جعلی درباره جادو شدن پیامبر (ص) از این آیه قرآن كريم بهره می‌گیریم که می‌گوید: « نَّحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَسْتَمِعُونَ بِهِ إِذْ يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ وَإِذْ هُمْ نَجْوَىٰ إِذْ يَقُولُ الظَّالِمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَّسْحُورًا * انظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثَالَ فَضَلُّوا فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلا». « ‌ما داناتریم که آنها هنگامى که به [سخنان] تو گوش فرا مى‌دهند به چه منظور گوش مى‌دهند و آنگاه که با هم در گوشى سخن می‌گویند همان وقت است، که این ستمکاران می‌گویند: شما جز از مردى جادو شده، پیروى نمی‌کنید * ‌[اى پیامبر] بنگر که چگونه براى تو مَثَلها زدند (مثل ساحر، کاهن، مجنون)؛ پس آنها گمراه شده‌اند و توانایى هیچ راهى [به سوى حقّ یافتن] را ندارند».

وی در ادامه متذکر شد: مضمون این آیه در آیات دیگر نیز آمده است و خداوند متعال می فرماید:« وَقَالَ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَسْحُورًا * انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثَالَ فَضَلُّوا فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا» « و ستمگران (به مؤمنان ) گفتند: شما جز مرد سحر شده ای را پيروي نمی كنيد * بنگر كه چگونه برای تو مثل ها زدند (و تو را چگونه وصف كردند) پس گمراه شدند در نتيجه نمي توانند راهي (به حقيقت ) بيابند». قابل ملاحظه است که همین تهمت را فرعون نیز به حضرت موسی(ع) نسبت داده است. 


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 17 فروردین 1402 - 14:50:4