مونة؛ تدبیر عراقی‌ها برای تامین مواد غذایی در ماه رمضان

سه شنبه 15 فروردین 1402 - 14:19:36
مونة؛ تدبیر عراقی‌ها برای تامین مواد غذایی در ماه رمضان

در سال‌های دور که تهیه غذا و اسباب روزه‌گیری سخت بوده است، خانواده‌های عراقی مواد غذایی را پیش از ماه رمضان ذخیره می‌کردند و به آن «مونة» می‌گفتند تا در روزهایی که روزه می‌گیرند دیگر با سختی تهیه غذا مواجه نشوند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این رسم دیرینه عراقی هاست که قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان، غلات مختلف را برای تهیه انواع سوپ و آش و پلو، و آرد را برای پختن ذَتلَه (شیرینی دونات ‌شکل آغشته به شکر) و گوشت را برای تهیه دلمه در یخچال و مطبخ جمع آوری و ذخیره می کنند.

تهیه انواع شیرینی و نان خانگی مثل باقلوا، کاک و کلیچه (خرما و گردوی پیچیده در خمیر) هم بخش دیگری از رسوم زندگی عراقی ها برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

نکته جالب این که سنت مونة علاوه بر آنکه نیاز غذایی عراقی‌ها را برطرف می‌کند، فرصت بیشتری را برای پرداختن به معنویات و نیایش آن ها در طی ماه رمضان فراهم می کند. چرا که عمده مواد غذایی مورد نیازشان را قبل از ماه رمضان تهیه کرده‌اند، پس فکرشان دیگر درگیر تهیه غذا نیست.

در کنار این تدبیرعراقی ها برای آماده سازی خوراک در خانه ها، افطار در کوچه و خیابان های عراق هم دیدنی است؛ در آب‌ میوه ‌فروشی‌های بغداد جای سوزن‌انداختن نیست. آب زردآلو و شربت تمر‌هندی از خاص‌ترین طعم ها و پرطرفدارترین نوشیدنی های افطاری در ماه رمضان عراقی‌هاست و به باور برخی از مردم، آب میوه غذای عراقی ها در رمضان المبارک است. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 15 فروردین 1402 - 14:19:30