افول سلطه دلار بر جهان

سه شنبه 15 فروردین 1402 - 10:10:8
افول سلطه دلار بر جهان

یک پژوهشگر اقتصادی در پاکستان،آینده سختی را برای اقتصاد آمریکا پیش بینی و تاکید کرد که دلار سلطه خود را در جهان از دست می دهد و به زودی ارزهای محلی جایگزین آن در معاملات بین المللی خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «ألطاف موتی» در مقاله‌ای منتشر شده در پایگاه خبری «عربی پست» با اشاره به توافق برزیل و چین برای مبادله کالا با ارز محلی افزود: دولت برزیل روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که با چین برای کنار گذاشتن دلار و استفاده از ارزهای محلی در معاملات تجاری دوجانبه به توافق رسیده؛ توافقی که به چین، بزرگترین رقیب اقتصادی آمریکا و برزیل بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین اجازه می‌دهد تا معاملات گسترده خود را به طور مستقیم انجام داده و در مبادلات تجاری خود «یوان» و «رئال» (واحد پول بزریل) را جایگزین دلار کنند.

وی با اشاره به ورشکستگی بانکهای «سیلیکون ولی» و «سیگنچر» و کاهش قیمت سهام بانک «فرست ریپابلیک» آمریکا به دلیل مشکلات نقدینگی ادامه داد: نحوه ورشکستگی این موسسات مالی، نشان از نابودی اقتصادی ابرقدرت غرب دارد.

موتی اضافه کرد که بیشتر این موسسات مالی به طور مستقیم با سود اوراق خزانه داری آمریکا مرتبط هستند و با توجه به کاهش تقاضای دلار آمریکا در دنیا، سود این اوراق نیز کاهش می‌یابد و برای شناور کردن آن‌ها، راه حلی جز ارائه نرخ‌هایی با بهره بالاتر وجود ندارد؛ امری که منجر به اتفاقات ناگهانی در حوزه نقدینگی می‌شود.

این عضو اتحادیه اتاق‌های بازرگانی و صنایع کراچی پاکستان با اشاره به پیش بینی «نوریل روبینی» اقتصاددان معروف آمریکایی درباره تضعیف اقتصاد این کشور افزود: یکی از دلایل اصلی رکود اقتصادی پیش روی واشنگتن، حذف دلار در مبادلات تجاری بین کشورها خواهد بود زیرا دلار که زمانی تنها ارز تجارت جهانی محسوب می‌شد، جایگاه خود را از دست داده است و ارزهای دیگر در حال جایگزینی آن هستند.

به گفته وی، طبیعی است که این امر به شدت بر اقتصاد آمریکا تاثیر گذارد و برای ابرقدرت جهان فاجعه اقتصادی ایجاد کند.

این پژوهشگر پاکستانی با بیان اینکه کشورهایی مانند برزیل، چین، استرالیا، آرژانتین، مصر، اتحادیه اروپا، ایران، ژاپن، عربستان، امارات و ترکیه برای جلوگیری از انحصار دلار آمریکا، قراردادهای دوجانبه‌ای منعقد کرده اند، نوشت: در نتیجه این اقدام، نه تنها گردش دلار آمریکا در جهان به شدت کاهش یافت، بلکه از ذخیره دلار نیز کاسته شد.

به گفته وی، بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره ترکیب ذخایر رسمی ارز خارجی، سهم دلار آمریکا از 71 درصد در سال 1999 به 57 درصد در سال 2021 کاهش یافته و به طور مداوم در حال کاهش است.

موتی پیش بینی کرد که استفاده جهانی از دلار آمریکا به عنوان ارز طی 2 تا 3 سال آینده به صورت چشمگیر کاهش یابد و یورو که کمتر از دلار آمریکا معامله می‌شد، دست برتر را خواهد داشت.

بر اساس پیش بینی وی، معامله نفت ارزان روسیه با روبل ادامه می یابد و در این بین کشورها با یوان چین، ین ژاپن، ریال عربستان و درهم امارات معامله خواهند کرد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 15 فروردین 1402 - 10:10:4