خسارات ارگ ​​تاریخی حلب پس از زمین لرزه سوریه

یک شنبه 28 اسفند 1401 - 19:34:0

شهر حلب بر اثر زلزله ماه گذشته آسیب‌های جدی به خود دید و قسمت‌های مختلف شهر با آثار مخرب آن درگیر بودند. ارگ حلب نیز از این زلزله جان سالم به در نبرد و قسمت‌های زیادی از آن آسیب دید و تخریب شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، احمد غریب مدیر ارگ تاریخی حلب در گفتگو با خبرنگار ما در برنامه « مع مراسلین» گفت: آسیاب عثمانی که در سال ۸۳۴ ساخته شده ، آسیب دیده است. همچنین بنای عثمانی که تمامی اقلام موزه حلب در آن نگه‌داری می‌شود و همچنن مسجد ایوبی که به مناره خیلی بزرگ خود معروف است. مناره بسیار آسیب دیده است و ترک‌ها و شکافهایی روی آن است و کوشک بالای مناره افتاده است. دیوار دفاعی که دور ارگ را پوشش می‌دهد و برج‌های مراقبت ارگ همه صدمه دیده‌اند. آسیب دیگر در ورودی ارگ است قوس وتری که ورودی ارگ در آن قرارگرفته در اثر زلزله آسیب دیده است و شکاف‌ها و ترک ‌های بسیاری در آن قابل مشاهده است.
وی افزود: هیئتی علمی از طرف اداره کل آثار باستانی و موزه ها به بررسی وضعیت و مستند سازی خسارات ناشی از زلزله پرداختند. دو هفته پیش از این نیز نماینده‌ای از طرف یونسکو آمد و در خصوص خسارات و آسیب‌ها اطلاع پیدا کرد و امید است که به بازسازی ارگ حلب کمک کنند چرا که خسارات ناشی از دو زلزله اخیر از بودجه اداره کل آثار باستانی و موزه‌ها بیشتر است. ارگ حلب به عنوان میراث جهانی ثبت شده است بنابراین یونیسکو به عنوان سازمانی که حامی فرهنگ و علم است هر آنچه در توان دارد را برای ترمیم و بازسازی ارگ حلب انجام دهد.
در ادامه این گزارش آمده است : زلزله خسارات و تلفات بسیاری را در این شهر و آثار باستانی آن بر جای‌گذاشته و نیاز است که تلاش های بین المللی برای ترمیم و بازسازی آن به کار گرفته شود.
در سایه تحریم‌هایی که مانع فعالیت شرکت‌های بزرگ و گروه‌های متخصص برای ترمیم و بازسازی در خاک سوریه است ، تلاش‌های دولت سوریه بی نتیجه می‌ماند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 28 اسفند 1401 - 14:51:2

دسته بندی :