استقبال سازمان همکاری اسلامی از توافق عربستان- ایران

جمعه 26 اسفند 1401 - 12:26:26
استقبال سازمان همکاری اسلامی از توافق عربستان- ایران

شرکت‌کنندگان در چهل و نهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی که در موریتانی در حال برگزاری است؛ توافق عربستان و ایران برای ازسرگیری روابط استقبال کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از عربی 21، محمد سالم ولد مرزوق، وزیر امور خارجه موریتانی ریاست چهل و نهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی را از بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی خود، تحویل گرفت. 

محمد ولد شیخ الغزوانی، رئیس جمهور موریتانی در نشست افتتاحیه این اجلاس که در سطح وزیران امور خارجه در کاخ المرابطون شهر نواکشوت برگزار شد تأکید کرد تلاش‌های کشورش در چارچوب یک استراتژی ملی یکپارچه برای مبارزه با تروریسم قرار دارد.

وی افزود: ما همه مسیرهای مذاکره و گفت‌وگو را با هدف غلبه بر اختلافات و نزدیک‌تر کردن کشورها و ملت‌های اسلامی پیشنهاد و از مذاکرات اخیر عربستان و ایران استقبال و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنیم.

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان و رئیس اجلاس سران کشورهای اسلامی نیز تروریسم را در همه اشکال آن محکوم و بر حمایت عربستان از همه کشورهای اسلامی، به ویژه موضوع فلسطین و حق مردم این کشور برای ایجاد کشور مستقل تأکید کرد. او از جامعه بین‌المللی خواست که در ایجاد این کشور مشارکت داشته باشند و نقض حقوق فلسطینیان را محکوم کنند.

بن فرحان درباره توافق ایران و عربستان گفت که ریاض و تهران درباره مسائلی از جمله حاکمیت کشورها و حسن همجواری به توافق رسیده‌اند. وی تأکید کرد که چندین دور مذاکره بین عربستان و ایران، به ازسرگیری روابط دو کشور منجر شده است.

وی افزود: به منظور بهبود و افزایش ثبات در خلیج (فارس)، مشتاقانه در انتظار اجرای توافق با ایران هستیم. پادشاهی عربستان برای گفتمان و حل و فصل اختلافات با ابزارهای صلح‌آمیز، دست دوستی به سوی ایران دراز کرده و بر لزوم احترام به ارزش‌های میانه‌روی و همزیستی تأکید می‌کند.

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز طی سخنانی چالش‌های جدی جهان اسلام را برشمرد. وی خواستار بسیج جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به جنایات و تخلفات اسرائیل علیه مردم فلسطین و حمایت بین‌المللی از این مردم شد.

وی بر تعهد این سازمان به ادامه حمایت از گفت‌وگو، صلح، ثبات و توسعه در کشورهای عضوی که در شرایط ناپایدار به سر می‌برند تأکید و از تلاش‌های این سازمان برای دستیابی به امنیت، ثبات و پیشرفت حمایت کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


جمعه 26 اسفند 1401 - 12:26:18