شروط بشار اسد برای دیدار با اردوغان

پنج شنبه 25 اسفند 1401 - 16:47:50
شروط بشار اسد برای دیدار با اردوغان

رئیس جمهور سوریه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری روسی «نووستی» که بامداد امروز پنج شنبه منتشر شد، شروط خود را برای دیدار با رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بشار اسد در مصاحبه با «نووستی» در پاسخ به سئوالی درباره دیدارش با اردوغان گفت؛ تنها پس از خروج نیروهای ترکیه از خاک سوریه، حاضر است با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کند. وی توضیح داد: «در مورد دیدار با اردوغان باید بگویم که این دیدار با رسیدن به مرحله‌ای مرتبط است که ترکیه به شکلی واضح و بدون هیچ گونه ابهامی برای خروج کامل (نیروهای ترکیه) از خاک سوریه، توقف حمایت از تروریسم و ​​بازگرداندن اوضاع به وضعیت قبل از شروع جنگ در سوریه، آمادگی خود را نشان دهد. این تنها گزینه ای است که می تواند در آن دیدار من با اردوغان انجام شود».

رئیس‌جمهور سوریه این سئوال را مطرح کرد که اگر چنین دیداری به نتیجه نهایی برای جنگ در سوریه منتهی نشود، چه ارزشی خواهد داشت؟ وی معتقد است که ترکیه با حمایت از سازمان‌هایی که دمشق آن‌ها را تروریستی می‌داند و با وارد کردن نیروهای نظامی خود به خاک سوریه، نقش منفی در جنگ سوریه ایفا کرده است. علاوه بر این اسد ترکیه را کشوری اشغالگر خواند.

رئیس جمهور سوریه در عین حال به نقش روسیه به عنوان واسطه بین طرف‌های سوری و ترکیه‌ای اشاره کرد. بشار اسد از جمله پایه هایی که «سیاست روسیه بر آن استوار است» را احترام به حقوق بین الملل، به رسمیت شناختن حاکمیت کشورها، نفی تروریسم، احترام به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت دولت سوریه بر سراسر خاک این کشور و همچنین لزوم خروج نیروهای مسلح خارجی غیرقانونی از سوریه نام برد.

به گفته وی، برای این منظور، روسیه با سوریه همکاری دارد و تلاش می کند تا در عرصه های رایزنی‌ها در ژنو، آستانه و دیگر شهرها این موضوعات را حل و فصل کند. و همه این (مذاکرات) یک هدف را دنبال می کنند و آن بازگرداندن ثبات به کشور سوریه است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 25 اسفند 1401 - 16:47:42