برآورد خسارت زلزله ترکیه اعلام شد

پنج شنبه 25 اسفند 1401 - 14:31:41
برآورد خسارت زلزله ترکیه اعلام شد

بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه (TEPAV) با انتشار گزارشی جامع درباره زلزله مهیب اخیر این کشور اعلام کرد، این زلزله علاوه بر تلفات جانی سنگین، بیش از 150 میلیارد دلار خسارت بر جا گذاشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از تارنمای خبر-7 ترکیه، این موسسه طی پژوهشی برآورد کرد که هزینه ساخت و ساز، بازسازی و تعمیر تاسیسات زیربنایی حدود 88 میلیارد دلار خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود، نیمی از این هزینه از منابع عمومی تامین شود.

بر اساس گزارش بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه، دومین بخش خسارت و زیان ناشی از زلزله، مربوط به وسایل نقلیه، واحدهای تجاری، ملزومات منزل و کالاهای مصرفی مردم بوده که رقم آن حدود 35 میلیارد دلار برآورد شده است.

بنا به پیش‌بینی این موسسه، خسارت مربوط به حمایت‌ از ساخت مسکن، مراقبت و آموزش زلزله زدگان و اشتغال جمعیت زلزله زده نیز حدود 17 میلیارد دلار و هزینه سالانه احداث و مدیریت سرپناه موقت نیز چهار میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تقریبا 40 درصد از بناها و ساختمان‌های موجود در 11 استان زلزله زده ترکیه، دچار خسارت جدی و ویرانی ناشی از زلزله شده است.

این موسسه تحقیقاتی همچنین، آثار اقتصادی زلزله اخیر ترکیه را سنگین ارزیابی و اعلام کرد که این حادثه رشد اقتصادی کشور ترکیه در سال جاری میلادی را 1.2 درصد کاهش خواهد داد.

بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه در گزارش خود، جبران خسارت، صدمات و خرابی زلزله اخیر این کشور را سخت عنوان کرد و ادامه داد: این کار نیازمند انجام اقدامات عمرانی وسیع در مدت پنج سال است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 25 اسفند 1401 - 10:25:56