گزارش سی‌ان‌ان از پیامدهای منطقه‌ای بهبود روابط عربستان- ایران

سه شنبه 23 اسفند 1401 - 9:12:18
گزارش سی‌ان‌ان از پیامدهای منطقه‌ای بهبود روابط عربستان- ایران

شبکه خبری سی ان ان که شبکه نزدیک به دموکرات‌های آمریکا محسوب می شود، به بررسی برخی پیامدهای منطقه ای توافق عربستان و ایران پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این شبکه خبری اعلام کرد: برقراری روابط میان دو کشور زمانی اتفاق می‌افتد که ایران به‌طور فزاینده‌ای خود را در صحنه جهانی منزوی می‌بیند و عربستان سعودی به جای تقابل، مسیر سیاست خارجی خود را به نفع دیپلماسی تغییر داده است. در سال های اخیر، عربستان سعودی و امارات با تمرکز بر توسعه اقتصادی به سمت کاهش تنش ها با اکثر رقیبان منطقه‌ای خود حرکت کرده اند.

سی ان ان افزود: ریاض از سیاست خارجی خصمانه ای که محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور پس از به قدرت رسیدن پدرش ملک سلمان در سال 2015 اتخاذ کرده بود، عقب نشینی کرده است. این کشور با ترکیه آشتی کرد، دوباره با سوریه ارتباط برقرار کرد و از آتش بس در یمن حمایت کرد. اما سخت‌ترین و شاید مهم‌ترین مسئله را برای آخر گذاشت. عربستان هفته گذشته با اعلام دستیابی به توافق برای عادی سازی روابط با ایران جهان را شگفت زده کرد.

جنگ سرد ایران و عربستان تقریباً بر هر درگیری در منطقه تأثیر داشته است. بنابراین، پایان این جنگ سرد می تواند عواقب قوی در منطقه به خصوص در یمن، لبنان و عراق داشته باشد.

یمن یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را از اختلافات ریاض و تهران دیده است. این دو کشور از جناح های مخالف در جنگ داخلی یمن در سال 2014 حمایت کردند و در سال 2015، یک ائتلاف به رهبری عربستان سعودی برای مبارزه با انصار الله یا حوثی های مورد حمایت ایران که یمن را تسخیر کرده بودند، وارد عمل شد.

فراس مکساد، کارشناس ارشد موسسه خاورمیانه در واشنگتن دی سی و استاد دانشگاه جورج واشنگتن گفت جنگ یمن احتمالاً از سوی هر دو کشور در اولویت بوده است.

حسین ایبیش، محقق ارشد مقیم واشنگتن دی سی، به سی ان ان گفت ایران ممکن است از نفوذ خود بر حوثی ها (انصارالله) برای دستیابی به راه حلی به منظور پایان جنگ یمن استفاده کند.

او گفت: احتمال زیادی وجود دارد که تهران تعهد داده که متحدانش در یمن را برای پایان جنگ در یمن تحت فشار قرار دهد، اما ما هنوز نمی دانیم که چه تفاهماتی در پشت پرده وجود دارد.

لبنان اکنون از بحران مالی فلج کننده رنج می برد. عربستان که زمانی نزدیک‌ترین متحد این کشور بود، به دلیل نارضایتی از نفوذ حزب‌الله تحت حمایت ایران در این کشور، تا حد زیادی مسیر خود را از لبنان جدا کرد.

هم حزب الله و هم نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان، توافق عربستان و ایران را ستودند و میقاتی آن را "فرصتی برای تنفس منطقه و نگاه به آینده" خواند.

با این حال، تحلیلگران می گویند توافق ایران و عربستان بدان معنا نیست که روابط لبنان با ریاض به طور خودکار بهبود می یابد. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز جمعه گفت لبنان برای بهبود وضع خود به "دوستی بین لبنانی ها" نیاز دارد نه «نزدیک شدن ایران و عربستان».

به عقیده فراس مکساد، لبنان اکنون در اولویت سیاستگذاران در ریاض نیست.

در خصوص عراق نیز تحلیلگران می گویند آشتی ایران و عربستان به نفع بغداد است زیرا این کشور از زمان سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003 به عرصه رقابت ایران و عربستان تبدیل شده بود.

احسان الشمری، استاد دانشگاه بغداد و رئیس مرکز اندیشه سیاسی عراق معتقد است ایران از عراق برای افزایش فشار بر عربستان سعودی در همه زمینه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و به‌ویژه امنیتی استفاده کرده است.

او مدعی شد که به دلیل نفوذ زیاد ایران در عراق، بغداد فرصت بهبود روابط با عربستان و سرمایه گذاری های بالقوه بزرگ در این کشور را از دست داده است.

به عقیده الشمری، عربستان از ایران خواهد خواست برخی از متحدان خود در عراق، به ویژه گروه های شبه نظامی را که از نظر ریاض یک تهدید امنیتی هستند، کنترل کند.

وی با این حال ادعا کرد این تفسیر می تواند تنها یک رویا باشد زیرا ایران، عراق را به عنوان یک کشور دست نشانده می بیند و متحدان تهران در پارلمان عراق می خواهند منافع خود را با تهران حفظ کنند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 23 اسفند 1401 - 9:12:10

پربازدیدها