انحصار قدرت در عربستان سعودی در دستان محمد بن سلمان

یک شنبه 14 اسفند 1401 - 15:57:0

پژوهشگر سیاسی در گفتگو با شبکه الکوثر ، موضوع قدرت طلبی و انحصار تصمیم‌گیری سیاسی در عربستان سعودی را مورد بررسی قرار داد و پیش بینی کرد اقدامات خونبار او ادامه پیدا کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حسان علیان پژوهشگر سیاسی در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت: افسار قدرت در دست محمد بن سلمان است؛ نهادهای قدرت اعم از مقننه ، مجریه و قضائیه عملا وجود ندارند و تمامی این دستگاه‌ها و مقامات آن در دستان محمد بن سلمان هستند.  
حسان علیان افزود: مسئله اعدامها و مسئله خیانت بزرگ در عربستان سعودی اکنون با زمینه‌ای متفاوت پیگیری می‌شود و خیانت بزرگی که محمد بن سلمان از آن سخن می‌گوید متوجه همان افرادی است که به پادشاهی سعودی خدمت کرده اند و به طور خاص با کشتن و صدور ده ها حکم اعدام ، برای کسب رضایت محمد بن سلمان و خدمت به او تلاش کرده اند. 
وی افزود: به نظر من، این قضات ممکن است ملاحظاتی برای تغییر برخی رویکردها و رفتارها داشته باشند و این ملاحضات، در این مرحله برای محمد بن سلمان که می‌خواهد نظرات خود را در همه جنبه‌های دولت اعمال کند، مطلوب نیست. 
علیان در ادامه گفت: محمد بن سلمان اکنون در بحرانی سیاسی به سر می‌برد و وی در بسیاری از پرونده هایی که پیگیری می‌کرده، مانند پرونده های یمن، سوریه، لبنان و عراق با شکست مواجه شده‌است.
وی اضافه کرد: از سویی دیگر ، اختلافات موجود بین دولت فعلی آمریکا و دولت محمد بن سلمان ، مسائل مختلفی را دربرمی گیرد و به طور ویژه نظارت‌هایی که آمریکا در پی قتل جمال خاشقچی به دست محمد بن سلمان بر او اعمال می‌کند و افزایش صدای مخالفان فروش تسلیحات به عربستان سعودی که نگران استفاده از آن در تجاوز به یمن و کشتار مردم بی‌گناه هستند، از عوامل تشدید این اختلافات  به شمار می رود. این سردرگمی که محمد بن سلمان در آن قراردارد همان چیزی است که او را به انجام بی پروای چنین اقدامات نسنجیده‌ای سوق می دهد که هیچ عقل و منطقی بر آن حاکم نیست. 
علیان در پایان گفت: بن سلمان نمی‌خواهد نظر مخالف با نظر او وجود داشته‌ باشد و یا تصمیمی پیش از تصمیم او اجرا شود بنابراین ما شاهد چنین اقداماتی در آینده نیز خواهیم بود. من معتقدم در آینده و با در نظر گرفتن ادامه بی توجهی جامعه بین المللی و سازمان های به اصطلاح حقوق بشری، روندی خونین‌تر را شاهد خواهیم بود. این تخلفات را مدعیان دموکراسی و حقوق بشر می بینند اما صدایی از آنها به گوش نمی‌رسد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 14 اسفند 1401 - 11:58:5