مشخص شدن زمان قطعی انتخابات ترکیه

پنج شنبه 4 اسفند 1401 - 14:27:19
مشخص شدن زمان قطعی انتخابات ترکیه

هانده فرات، خبرنگار مشهور روزنامه حریت و از افراد معتمد و نزدیک به دولت آنکارا اعلام کرد تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه قطعی شده و این رقابت سیاسی در تاریخ 14 ماه مِی 2023 برابر با 24 اردیبهشت ماه 1402 برگزار می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این خبرنگار ترک اعلام کرد پیشنهاد برگزاری انتخابات ترکیه پس از دو جلسه مهم اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه به هیات دولت ترکیه ارائه شده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز این پیشنهاد را پذیرفته است.

وی همچنین اضافه کرد: اردوغان پیشنهاد برگزاری انتخابات در روز 18 ماه ژوئن 2023 (28 خردادماه 1402) را نپذیرفته و دستورات لازم برای برگزاری آن در تاریخ 14 مِی را صادر کرده است.

پیش از این، تاریخ رسمی و قانونی انتخابات ترکیه برای 18 ماه ژوئن برنامه‌ریزی شده بود ولی اردوغان با جدی‌تر شدن انتقاد به قانونی نبودن حضور او در این رقابت و با تغییر تاریخ انتخابات، زمان آن را به 14 ماه مِی جلو کشید.

چند روز پس از این تصمیم، زلزله مهیبی در 11 استان جنوبی ترکیه اتفاق افتاد که منجر به جان باختن 43 هزار و 556 نفر از شهروندان ترکیه شد و پس از آن وضعیت فوق العاده سه ماهه‌ای در مناطق زلزله زده ترکیه توسط مجلس این کشور تصویب شد.

برخی فعالان سیاسی درپی وقوع این زلزله، پیشنهاد تعویق انتخابات ترکیه را مطرح کردند که با واکنش تند احزاب مخالف هیات حاکمه کنونی ترکیه مواجه شد و همه اپوزیسیون این کشور اعلام کردند که برابر قانون اساسی ترکیه، دولت نمی‌تواند انتخابات را به تعویق بیندازد.

هانده فرات روزنامه نگار مشهور ترکیه با حضور در برنامه "منطقه بی طرف" شبکه سی.ان.ان.تورک اعلام کرد بر اساس تصمیم شورای مرکزی حزب حاکم عدالت و توسعه، انتخابات در تاریخ 14 ماه مِی برگزار می‌شود.

وی در خصوص نحوه رأی دادن شهروندان در مناطق زلزله‌زده جنوب ترکیه نیز گفت: ممکن است مشکلات فنی برای برگزاری انتخابات در این مناطق وجود داشته باشد، اما نمایندگان شورای عالی انتخابات ترکیه که مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارند، از منطقه بازدید کردند تا مقدمات کار را فراهم کنند.

وی بیان کرد: رای گیری در مناطق زلزله زده نیز در کانکس‌ها انجام خواهد شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 4 اسفند 1401 - 13:52:51

دسته بندی :