قهرمان‌مرعش، قبل و بعد از زلزله

شنبه 29 بهمن 1401 - 13:42:21

دولت ترکیه اعلام کرد که شمار قربانیان زمین لرزه در شهر قهرمان مرعش مرکز وقوع زلزله و سایر مناطق زلزله زده جنوب این کشور به ۳۹ هزار و ۶۷۲ نفر رسیده است. در اینجا تصاویری را مشاهده می کنید از شهر قهرمان‌مرعش قبل و بعد از زلزله..

وبگردی – الکوثر: اداره اورژانس و حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) در بیانیه ای اعلام کرد: تاکنون ۲۱۶ هزار و ۳۴۷ نفر از مناطق زلزله زده تخلیه شده اند.پس از زمین لرزه ۶ فوریه در قهرمان مرعش ۴ هزار و ۳۲۳ پس‌لرزه رخ داده است. تعداد مجروحان این زمین لرزه به ۱۰۸ هزار و ۶۸ نفر رسیده است.
زلزله ویرانگر ۷.۷ ریشتری بامداد روز دوشنبه ۶ فوریه، ترکیه و سوریه را به شدت لرزاند و برخی از کشورهای همجوار را نیز تحت تاثیر قرار داد.
در این زلزله کشورهای ترکیه و سوریه بیشترین خسارت جانی و مادی را دیده اند. در پی این زلزله، وضعیت اضطراری در ۱۰ منطقه زلزله زده اعلام شده است.
قَهرمان‌مَرعَش یا مرعش به زبان ترکی استانبولی کاهرامان ماراش؛ به کردی گورگوم یا همان مرعش، دارای مردمان کرد است که با زبان کردی و شاخه کرمانجی آن سخن می گویند.در دوره اسلامی به آن مرعش می گفته اند و در سال ۱۹۷۳ به صورت رسمی نام آن را قهرمان مرعش نهادند. کشاورزی در این منطقه به دلیل وجود زمین های حاصلخیز و آب فراوان، از رونق بالایی برخوردار است.این شهر در کوهپایهٔ کوه‌های تاوروس قرار گرفته و جمعیت آن در سال ۲۰۰۰ برابر با ۳۲۶٬۱۹۸ نفر بوده‌است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 29 بهمن 1401 - 10:58:28

دسته بندی :