ضرورت لغو قانون سزار برای امدادرسانی به زلزله زدگان سوریه

شنبه 22 بهمن 1401 - 18:44:0

متخصص جامعه شناسی سیاسی از دمشق در گفتگو با شبکه الکوثر با اشاره به زلزله اخیر در سوریه تاکید کرد زمانی که صحبت از مناطق فاجعه زده در میان است، جامعه جهانی صرف نظر از هرگونه تحریم باید به مناطق آسیب دیده امداد رسانی کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دکتر مهند الضاهر کارشناس مسائل اجتماعی و سیاسی در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت : کسانی که حقوق بین الملل را می شناسند، متوجه می شوند که کلمه منطقه فاجعه زده به منطقه ای اطلاق می شود که دولت به مرحله ای می رسد که نیروها و تلاش هایش برای امدادرسانی کافی نیست و نیاز به کمک بین المللی نیاز است.
وی افزود : پس از اعلام منطقه ای به عنوان منطقه فاجعه زده، این بدان معناست که دبیرکل سازمان ملل متحد باید به شورای امنیت و کشورهای عضو برای ارائه حمایت ها و کمک های بشردوستانه به این کشور اطلاع دهد.
دکتر مهند الضاهر ادامه داد: کمک ها باید در رابطه با مواد اولیه مورد نیاز آنها در این منطقه اعم از پتو، چادر، غذا، نوشیدنی و حتی تجهیزات، دارو و غیره باشد.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین واژه مناطق فاجعه زده در حقوق بین‌الملل باید برای همه به‌عنوان حداکثر توانی که دولت می‌تواند اتخاذ کند به‌ویژه در مورد سوریه مورد توجه قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: در مورد مناطق غیر آسیب دیده این بدان معناست که دولت سوریه همچنان می تواند امور را کنترل کند و باید از کلمه مناطق فاجعه زده بفهمیم که وضعیت در این مناطق به حدی رسیده است که از کنترلمقامات محلی خارج شده است.
الضاهر تاکید کرد: دولت سوریه این مناطق را فاجعه‌زده اعلام کرده است، زیرا اکنون می‌خواهد به دنیا بگوید که بدون در نظر گرفتن هرگونه تحریمی باید به کشور سوریه کمک شود، به ویژه اینکه این تحریم‌ها که قانون سزار نامیده می شود نه یک قانون، بلکه مجموعه ای از اقدامات یکجانبه از سوی آمریکاست.


ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 22 بهمن 1401 - 17:37:11

پربازدیدها