چه کسی در پشت پرده‌ی بحران اقتصادی در لبنان است؟

یک شنبه 16 بهمن 1401 - 16:5:0

آمریکا و عوامل منطقه ای این کشور با دامن زدن به بحران های اقتصادی و سیاسی در لبنان از طریق تشدید محاصره این کشور، سهم زیادی در سقوط ارزش پول ملی لبنان داشته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که شب گذشته در قالب برنامه «قضیه ساخنه» با موضوع عوامل پشت پرده‌ی سقوط ارزش پول ملی لبنان از شبکه الکوثر پخش شد آمده است: «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان تغییر رسمی نرخ ارز در لبنان به 15 هزار لیره در برابر هر دلار آمریکا را از ابتدای ماه فوریه کنونی اعلام کرد. به این ترتیب ارزش رسمی لیره لبنان که به مدت 25 سال بدون تغییر مانده بود، 90 درصد کاهش یافت.

با آن که نرخ رسمی دلار در لبنان از 1507 لیره به 15000 لیره افزایش یافته است ولی در بازار سیاه، قیمت هر دلار آمریکا چندین برابر این رقم است.

این در حالی است که اقتصاد دانان در لبنان پیش بینی کرده اند اوضاع اقتصادی و مالی و اجتماعی لبنان در ماه فوریه جاری به علت وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش نرخ ارز رسمی، به سمت فاجعه پیش خواهد رفت.

گزارش های مالی نشان می دهد نقدینگی لبنان در ماه فوریه به میزان زیادی افزایش خواهد یافت که به معنای افزایش نرخ تورم است و لیره لبنان نیز میزان بیشتری از ارزش خود را از دست خواهد داد.

اوضاع اقتصادی لبنان، یادآور نقشی است که آمریکا و عوامل منطقه ای این کشور در ایجاد بحران های اقتصادی و سیاسی در لبنان از طریق تشدید محاصره این کشور و جلوگیری از کمک دیگر کشورها به لبنان برای خروج از بحران، ایفا می کنند.

با این همه، آمریکا و عواملش در منطقه همچنان در حلقه شکست های پی در پی گرفتار هستند و ثابت شده است آنها نمی توانند برنامه های مشکوک خود برای تخریب و نابودی منطقه را اجرایی کنند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 بهمن 1401 - 15:4:42