واکنش احزاب تونس به مشارکت پایین مردم در انتخابات

دو شنبه 10 بهمن 1401 - 10:40:51
واکنش احزاب تونس به مشارکت پایین مردم در انتخابات

 احزاب و گروه های سیاسی تونس با اشاره به کم رمق بودن دور دوم انتخابات که دیروز برگزار شد، آن را نشانه پشت کردن مردم به برنامه های سیاسی «قیس سعید رئیس» جمهوری دانسته و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شدند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از «العربی الجدید»، جبهه نجات ملی که جبهه اپوزیسیون در تونس شناخته می شود، پس از اعلام نتایج دور دوم انتخابات و مشارکت پایین ۱۱.۱۵ درصدی مردم، کنفرانسی خبری برگزار کرد.
«احمد نجیب الشابی» رئیس جبهه نجات ملی تونس با تاکید بر اینکه حدود ۹۰ درصد مردم، مسیر مورد نظر «قیس سعید» را تحریم کرده اند، گفت : ما به صحت همین آمار نیز شک داریم.
الشابی با هشدار نسبت به «وضعیت مصیبت بار و در آستانه ورشکستگی تونس» افزود: حکومت قیس سعید، نتیجه ای جز حفظ جایگاه و قدرت او نداشته است.
وی از نهادها و سازمان‌های مدنی تونس از جمله اتحادیه کارگری، کمیسیون حقوق بشر و کانون وکلا نیز خواست تا به بحران سیاسی جاری توجه کنند و از تقسیم بندی تونسی‌ها میان احزاب و جامعه مدنی دست بردارند.
الشابی همچنین از فعالان در صحنه سیاسی تونس خواست برای «پایان دادن به کودتا و تسریع در نجات تونس» شتاب کنند و گفت: گام‌هایی در این راستا برای نزدیک‌شدن گروه ها به یکدیگر وجود دارد، اما هنوز تا رسیدن به هدف فاصله است.
در این حال، «سمیرا الشواشی» نایب رئیس پارلمان منحل شده تونس نیز گفت: امروز مردم تونس حکم نهایی خود را درباره مسیر سیاسی مورد نظر قیس سعید صادر و حکم بدوی خود در دور اول انتخابات را تایید کردند که مطابق آن، پارلمان ۲۰۱۹ (برغم انحلال توسط قیس سعید)، همچنان مشروعیت خود را دارد و ماموریتش را جز به پارلمانی منتخب در یک انتخابات دموکراتیک و شفاف، واگذار نخواهد کرد.
همچنین «عبداللطیف المکی» رئیس حزب کار تونس بر لزوم تسریع در نجات تونس از بحران مالی کشنده کنونی ناشی از عملکرد قیس سعید و لزوم فراتر ایستادن از وابستگی‌های سیاسی و حزبی و اندیشیدن به راه حل برای بیرون بردن تونس از وضعیت دشوار کنونی تاکید کرد.
دور اول این انتخابات ۱۷ دسامبر (۲۶ آذرماه) با میزان مشارکت ۱۱.۲۲ درصد برگزار شد.دور دوم انتخابات زودهنگام پارلمانی تونس روز یکشنبه در فضایی بی رمق و در سایه تحریم احزاب و جریان‌های سیاسی مخالف در سراسر این کشوربرگزار شد و نتایج ان هنوز اعلام نشده است.
براساس قانون اساسی جدید تونس که جولای گذشته پس از برگزاری همه پرسی با حضور یک سوم مردم تصویب شد، اختیارات پارلمان جدید محدود خواهد شد. دور اول این انتخابات درحالی برگزار شد که بسیاری از احزاب از جمله حزب النهضه مخالف آن بودند؛ این حزب اکثریت کرسی‌های پارلمان قبلی را قبل از تعلیق فعالیت آن در اختیار داشت.
حزب النهضه تونس در پی مشارکت پائین مردمی در دور اول انتخابات این کشور، اعلام کرد که تحریم ۹۰ درصدی دور اول انتخابات به معنای رأی عدم اعتماد به سعید و دولتش است و ما خواستار کناره گیری او از قدرت هستیم.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 10 بهمن 1401 - 10:40:47

دسته بندی :