استفاده آمریکا از سلاح دلار برای فشار بر دولت عراق

پنج شنبه 6 بهمن 1401 - 16:3:0

استفاده ابزاری آمریکا از سلاح دلار برای کنترل سیاست های دولت عراق، عامل اصلی افزایش قیمت دلار در برابر دینار و افزایش قیمت کالاها در عراق محسوب می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در قالب برنامه شب گذشته «قضیه ساخنه» با موضوع استفاده آمریکا از سلاح دلار در عراق از شبکه الکوثر پخش شد آمده است: ناظران معتقدند دولت آمریکا از دلار به عنوان سلاحی برضد دولت عراق استفاده می کند تا بغداد را به حرکت در مسیر دلخواه خود مجبور کند. به عقیده این ناظران، طبق ساز و کاری که آمریکا تحمیل کرده است، درآمد حاصل از فروش نفت عراق باید به بانک مرکزی آمریکا تحویل شود و این بانک تصمیم می گیرد چگونه نیاز بانک مرکزی عراق به دلار را از محل سپرده هایش در بانک مرکزی آمریکا تامین کند.

نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون، آمریکا را به استفاده از دلار به عنوان سلاح متهم و اعلام کرد نگرانی درباره دلار در عراق، بجا است و کنترل نداشتن دولت عراق بر جریان دلار ممکن است موجب سقوط ارزش پول ملی عراق شود.

تدابیری که بانک مرکزی آمریکا بدون مشورت با دولت عراق اتخاذ کرد موجب برهم خوردن توازن عرضه و تقاضای دلار در بازار عراق شد و افزایش سرسام آور قیمت دلار در برابر دینار عراق موجب بحران اقتصادی و افزایش قیمت کالاها در این کشور شده است.

تحلیلگران معتقدند رشد قیمت دلار در برابر عراق، اقدامی برنامه ریزی شده برای فشار آوردن بر دولت محمد شیاع السودانی است تا از مسیر سیاست های آمریکا خارج نشود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 6 بهمن 1401 - 15:41:16