کشف پاپیروس 16متری طلسم‌های باستانی در مصر

شنبه 1 بهمن 1401 - 12:7:15
کشف پاپیروس 16متری طلسم‌های باستانی در مصر

باستان‌شناسان مصری هنگام تحقیق و کاوش در منطقه «سقاره» برای نخستین بار در طول یک قرن گذشته یک پاپیروس باستانی به طول ۱۶ متر کشف کردند.

وبگردی – الکوثر: سقاره در واقع گورستان وسیع و یا شهر امواتی بزرگ واقع در «منف»، پایتخت مصر باستان است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
این بخش از تاریخ مصر باستان بیش از دوازده اهرام، مکان‌های دفن حیوانات و صومعه‌های باستانی مسیحی قبطی را در خود جای داده است.
دانشمندان ابتدا بر این باور بودند که طومار‌های باستانی نگاشته شده روی پاپیروس‌ یا قرطاس‌ها تنها ۹ متر طول دارد، اما پس از بازسازی نمونه‌های تازه کشف شده و ترجمه کامل آن، مشخص شد که در واقع اندازه آنها ۱۶ متر است.
مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر دوشنبه شب گذشته در روز باستان شناسان از کشف این پاپیروس خبر داده بود.
وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر هر سال روز ۱۴ ژانویه را به عنوان روز پاسداشت از باستان شناسان مصری جشن می‌گیرد.
دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر همچنین در ادامه یادآور شد که پاپیروس ۱۶ متری کشف شده در سقاره، در لابراتوار مرمت موزه «تحریر» مصر بازسازی شده و «پاپیروس وزیری» لقب گرفته است.این پاپیروس اولین نمونه از نوع خود است که توسط یک مصری کشف شده و به نام یک مصری نیز نامگذاری شده است.
پاپیروس ۱۶ متری وزیری حاوی متونی از کتاب مردگان فرعونی است که در یکی از ۲۵۰ تابوت دفن شده در گورستان باستانی سقاره کشف شده است.
کتاب مردگان، نسخه مصوری از دست‌نوشته‌ها شامل اوراد و طلسم‌هایی است که در دوره مصر باستان برای کمک به متوفیان در زندگی پس از مرگ در آیین خاکسپاری مورد استفاده قرار می‌گرفت.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
ویژههای الکوثر را
اینجا دنبال کنید


شنبه 1 بهمن 1401 - 12:7:9

دسته بندی :

پربازدیدها