نصرالله: آمریکا مقصر وضع بد اقتصادی لبنان است

جمعه 30 دی 1401 - 12:25:49
نصرالله: آمریکا مقصر وضع بد اقتصادی لبنان است

تهران- الکوثر: دبیرکل جنبش حزب الله لبنان جلوگیری آمریکا از کمک مالی به لبنان را یکی از علل وضعیت بد اقتصادی لبنان توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید حسن نصرالله در سخنرنی عصر پنجشنبه به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس مرکز مطالعات و مستندسازی لبنان، با اشاره به این که در دهه‌های اخیر محاصره اقتصادی به ویژه فشارهای آمریکا، عرصه را بر لبنان تنگ کرده است، بیان کرد: منع کمکهای مالی به لبنان از سوی آمریکا یکی از علل وضعیت بد اقتصادی لبنان است. آمریکا حتی اجازه نمی‌دهد هیچ کشوری به لبنان کمک کند و حتی پرونده آوارگان را حل کند. حل این مسئله، ممنوع است. این، نامش فشار نیست؟

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه باید اقتصاد لبنان بر مبنای محاسبات درست سیاسی باشد، افزود: باید اقتصاد را بر این مبنا اصلاح کرد که هیچ صلح و سازشی در منطقه در کار نخواهد بود، نه اینکه سازش با اسرائیل، راه حل معضلات اقتصادی است. آنچه در سوریه رخ داد یکی از طرحهایی بود که بر اساس آن، جولان اشغالی به اسرائیل داده شود. بنابراین، هیچ حل و فصلی در منطقه نخواهد بود. وضعیت بین‌المللی هم شاهد ثبات نیست؛ جنگ روسیه و اوکراین، درگیریهای چین و آمریکا شاهدی بر این درگیریها و عدم حل و فصل است.

وی با تأکید بر اینکه، نیروی انسانی یکی از عوامل قدرت لبنان است ادامه داد: امروز لبنان از امنیت خوبی برخوردار است و این مسئله می‌تواند در رشد اقتصادی مؤثر باشد. نفت و گاز هم ثروت هنگفتی برای لبنان است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. هیچ بحثی وجود ندارد که دریای مدیترانه ثروت سرشاری در خود جای داده است. حتی برخی بر این باورند که یکی از علل جنگ علیه سوریه، همین ثروت بوده است. امروز بازاری [در زمینه سوخت] وجود دارد که تشنه است و تقاضای بسیاری در آن وجود دارد.

نصرالله با اشاره به اینکه لبنان باید برای سرمایه‌گذاری در نفت و سوخت به دنبال شرکتهایی باشد که در آن سرمایه‌گذاری کنند، گفت: قطعا در سرزمین ما، نفت وجود دارد. در فلسطین هم نفت وجود دارد که اسرائیل آن را غارت می‌کند. حتی در مناطق مرزی نزدیک به ما نفت وجود دارد. دولت باید به این مسئله اهمیت بدهد.

دبیر کل حزب الله در بخش دیگر، به مواضع سیاسی حکومت لبنان پرداخت و تأکید کرد: نیازمند دولتی هستیم که رؤسا، وزرا و مسئولان آن مسئولیت‌پذیر باشند و موضعگیریهای شجاعانه‌ای داشته باشند. آنان باید در تصمیم‌گیری شجاع باشند. برای قبول کمک از سایر کشورها هم باید شجاعت داشته باشند. چرا برخی از کشورها می‌توانند با چین روابط اقتصادی داشته باشند، ولی این مسئله برای لبنان ممنوع است. آن کشور (آمریکا) اجازه نمی‌دهد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


جمعه 30 دی 1401 - 12:25:41