ترکمنستان گاز ازبکستان را قطع کرد

سه شنبه 27 دی 1401 - 14:30:0
ترکمنستان گاز ازبکستان را قطع کرد

مشکلات فنی ناشی از سرما و یخبندان شدید موجب شد ترکمنستان که بزرگترین تولید کننده گاز در آسیای میانه محسوب می شود، صادرات گاز به همسایه اش ازبکستان را از 12 ژانویه (22 دی) به حال تعلیق درآورد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شرکت دولتی ترکمنستان (ترکمن‌گاز) علت قطع گاز را تشکیل هیدرات گازی در ارتباطات داخل میدان میعانات گازی تاسیسات «گالکانیش» اعلام کرد. کارشناسان می‌گویند این اتفاق در هوای بسیار سرد و شرایط اضطراری رخ می دهد.

ازبکستان در ماه دسامبر قراردادی با ترکمنستان برای واردات 1.5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی اضافی برای فصل زمستان امضا کرد.

وزارت انرژی ازبکستان اعلام کرد این کشور پس از بهبود کوتاه مدت از کمبودهای مشابه گاز خانگی در ماه دسامبر، کاهش شدید دیگری را در فشار در خطوط لوله گاز تجربه کرده است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است تدابیری برای توقف فروش گاز طبیعی برای سوخت کارخانه ها اتخاذ شده و محدودیت هایی برای تحویل گاز طبیعی به مصرف کنندگان صنعتی اعمال شده است.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان در 16 ژانویه اعلام کرده بود شوکت میرضیایف، رئیس جمهور، سفر رسمی خود به سنگاپور را به منظور رسیدگی به کمبود شدید انرژی در داخل کوتاه کرده است. رئیس جمهوری ازبکستان سه مقام این کشور را به علت اتخاذ نکردن تدابیر لازم برای زمان برف و یخبندان در کشور برکنار کرد.

در همین حال ازبکستان عرضه برق به افغانستان را به منظور تامین منابع انرژی برای بازار داخلی، در درجه اول برای واحدهای مسکونی و مراکز اجتماعی، متوقف کرده است.

خبرگزاری طلوع نیوز افغانستان اعلام کرد، ازبکستان دو هفته پیش توافقنامه تامین برق به افغانستان را تمدید کرده بود و طبق آن متعهد شد 450 مگاوات برق به ارزش 100 میلیون دلار در فصل زمستان به افغانستان صادر کند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 27 دی 1401 - 13:25:53

دسته بندی :