کارشناس سوری : ترکیه باید به حاکمیت سوریه احترام بگذارد

یک شنبه 25 دی 1401 - 13:55:0

پژوهشگر امور راهبردی ، با اشاره به تلاش های بی وقفه ترکیه برای احیای روابط با سوریه و نیاز طرف ترکیه ای برای احیای این روابط گفت، دخالت حزب عدالت و توسعه در سوریه و جنایات ترکیه در این کشور اوضاع را پیچیده کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اسامه دنوره کارشناس امور راهبردی در گفتگو با برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت : موارد زیادی وجود دارد که در اساسنامه رم به عنوان جنایات جنگی توسط ترکیه در سوریه طبقه بندی می شود، مانند اعزام گروه های مسلح به آن سوی مرزها و حمایت از آنها و همچنین بمبارانو گلوله باران سوریه ، همه این ها جنایت جنگی است.
دنوره اضافه کرد:  امروز ما در مورد یک خط تعامل استراتژیک صحبت می کنیم، در واقع از جنبه حقوقی اگر بخواهیم بدانیم چه کسی تفاهم آدانا را نقض کرده است، باید بگوییم طرف ترکیه ای آن را نقض کرده است، زیرا تفاهم آدانا اقدامات موازی در هر دو طرف مرز را پیش بینی می کند، بنابراین کسی که از  گروه های تروریستی حمایت و آنها را به سوریه اعزام می کند توافق آدانا را نقض کرده است.   
وی  افزود: موضوع دیگر این است که دخالت حزب عدالت و توسعه در سوریه موضوع آسانی نیست چرا که موضوعات در هم تنیده زیادی وجود دارد از جمله بحث گروه های مسلح و همچنین موضوع آوارگان. اردوغان به خوبی می‌داند که موضوع بیگانه‌هراسی هنگامی که به راه می افتد به راحتی فروکش نمی‌کند، بلکه تشدید می‌شود و زمانی که فشارهای اقتصادی بر شهروندان ترکیه وجود دارد، این موضوع افزایش می‌یابد.
دنوره گفت: ترکیه باید به  حاکمیت سوریه احترام بگذارد و این مسئله ای است که باید تحقق یابد و طرف ترکیه در بیانیه های آستانه که بر احترام به حاکمیت سوریه و مبارزه با تروریسم تاکید داشت، شرکت کرد.
این پژوهشگر راهبردی سوری تاکید کرد: این مسائل و پیچیدگی ها در شرایط کنونی نیاز به نقشه راه دارد و به همین دلیل زمانی که این نزدیکی آغاز شد دو رویکرد مطرح شد که نقشه راهی وجود داشته باشد که به موازات بهبود شرایط، نزدیکی دیپلماتیک یا عادی سازی روابط دو کشور ، پیش برود.


 


یک شنبه 25 دی 1401 - 15:8:58

پربازدیدها