سعودی لیکس:

شاهزادگان سعودی علیه بن سلمان متحد می‌شوند

سه شنبه 20 دی 1401 - 10:37:3
شاهزادگان سعودی علیه بن سلمان متحد می‌شوند

منابع دیپلماتیک اعلام کردند شاهزادگان سعودی ماه‌‌هاست برای تشکیل یک جبهه علیه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تلاش می‌کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این منابع به سعودی‌لیکس اعلام کردند شاهزادگان سعودی که به حاشیه رانده شده‌اند علیه سیاست‌های محمد بن سلمان که باعث تضعیف بیشتر خاندان حاکم شده، متحد شده‌اند.

بر اساس گزارش این منابع، شاهزادگان سعودی به‌طرز بی‌سابقه‌ای گمان می کنند اگر سیاست محمد بن سلمان به همین شکل ادامه یابد، آل‌سعود نابود خواهد شد.

از آنجا که اختلافات داخلی در خاندان سلطنتی آشکار و تشدید شده است، برخی از شاهزاده‌ها که به خارج از کشور فرار کرده‌ یا تبعید شده‌اند، جبهه‌ای علیه محمد بن سلمان تشکیل داده‌اند و همه آن‌ها معتقدند که آل‌سعود با سیاست‌های محمد بن سلمان نابود خواهد شد.

 اقدامات محمد بن سلمان درخصوص رسیدگی به پرونده‌های مربوط به شاهزادگان سعودی باعث بروز مشکلاتی شد که این امر ممکن است منجر به فروپاشی خاندان سلطنتی شود. محمد بن سلمان بسیاری از شاهزادگان را بازداشت و سرمایه‌های آنان را نیز تصاحب کرد، همچنین کمک‌هزینه‌های این شاهزادگان را کاهش داد.

ولیعهد سعودی در مقابل زندانی نشدن برخی از شاهزاده‌ها اموال آن‌ها را تصاحب کرد، همان‌طور که در مورد شاهزاده «ولید بن طلال» اتفاق افتاد. پس از بازداشت وی در هتل «ریتز کارلتون» در سال 2017، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی که در کنترل شخص محمد بن سلمان است، شرکت هلدینگ ولید بن طلال را به‌طور کامل در اختیار گرفت. 

اخیراً روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به‌نقل از منابع نزدیک به شاهزادگان سعودی نوشت: برخی از شاهزادگان دارایی‌های خود را در خارج از کشور فروختند تا دارایی‌های تجملاتی خود را که بسیار به چشم می‌آید از جلب توجه محمد بن سلمان دور نگه‌دارند؛ چراکه محمد بن سلمان از زمان آغاز ولیعهدی‌اش به‌بهانه مبارزه با فساد مالی، بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی را که از مخالفان و رقبای وی محسوب می‌شدند به حاشیه راند و بسیاری از آن‌ها را نیز بازداشت کرد.

دو منبع مرتبط با آل سعود و یک دیپلمات خارجی برجسته نیز به رویترز اعلام کردند: ولیعهد سعودی که «سخت می‌کوشد» به تاج‌وتخت پدرش دست یابد، از احتمال تجمع شاهزادگان ناراضی در اطراف محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز هراس دارد، زیرا این دو، گزینه ممکن برای تصاحب تاج‌وتخت پادشاهی هستند.

بزرگترین کابوس ولیعهد سعودی مخالفت داخلی در خاندان آل‌سعود است. مشخص نیست که او توافقی از طرف خانواده سلطنتی برای تأیید وی به‌عنوان پادشاه آینده داشته باشد؛ چراکه این شاهزاده جوان در حذف رقبای خاندان سلطنتی خود بی‌رحمانه عمل کرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 20 دی 1401 - 10:36:27