ازسرگیری تنش بین نیرو‌های وابسته به امارات و عربستان در عدن

پنج شنبه 15 دی 1401 - 16:37:0
ازسرگیری تنش بین نیرو‌های وابسته به امارات و عربستان در عدن

درپی تلاش عربستان سعودی برای از بین بردن نیروهای انتقالی جنوب یمن ، تنش میان نیرو‌های انتقالی (مورد حمایت امارات) و نیرو‌های وابسته به عربستان در عدن بار دیگر ازسرگرفته شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، منابع یمنی خبر دادند عربستان سعودی تلاش می‌کند نیرو‌های انتقالی را کاملا از عدن بیرون و شبه نظامیان طارق عفاش (مورد حمایت عربستان و امارات) و شبه نظامیان سلفی وابسته به خود را در این شهر مستقر کند. این تحولات در سایه رقابت کامل بین امارات و عربستان بر سر سیطره بر این مناطق رخ می‌دهد.
در بحبوحه تنش بزرگ بین نیرو‌های تحت حمایت عربستان سعودی و نیرو‌های انتقالی تحت حمایت امارات، ریاض به فشار برای بیرون راندن گروه‌های نظامی وابسته به نیرو‌های انتقالی از عدن ادامه می‌دهد.
منابع آگاه در عدن گفتند سیاست جدید ریاض در چارچوب تلاش‌های آن برای فروپاشی ساختار نیرو‌های انتقالی قرار دارد. منابع نظامی در عدن گفتند نیرو‌های عربستان ۳ تیپ نظامی نیرو‌های پشتیبانی وابسته به نیرو‌های انتقالی را از اردوگاه‌های آن‌ها در عدن به شبوه منتقل کرده است. رسانه‌های وابسته به نیرو‌های انتقالی تلاش کردند خروج این نیرو‌ها را از عدن با ادعای مقابله با القاعده در شبوه، توجیه کنند، اما به گفته همین منابع، خروج این نیرو‌ها در چارچوب تلاش عربستان برای از بین بردن ساختار نیرو‌های انتقالی قرار دارد. همزمان با این اقدام زمینه سازی برای تحویل اردوگاه‌های شورا به نیرو‌های سلفی موسوم به "سپر وطن" صورت می‌گیرد که این نیرو‌ها تحت حمایت عربستان هستند.
ناظران معتقدند اقدام مذکور، در راستای گام‌های پیشین عربستان و بیرون راندن تیپ‌های انتقالی از عدن و انتقال آن‌ها به لحج و ابین قرار دارد که طی چند هفته گذشته برداشته شد. به نظر می‌رسد ابوظبی و ریاض بر سر پاکسازی هرگونه حضور نظامی نیرو‌های انتقالی در عدن توافق کرده اند، تا به این ترتیب عدن و دیگر استان‌ها به کنترل شبه نظامیان طارق عفاش، در آید که تحت حمایت امارات هستند.
طی دو روز گذشته و همزمان با افزایش تنش با شورای انتقالی در جنوب، شهر عدن شاهد حضور نظامی گسترده بود. به گفته منابع نظامی، به منظور مقابله با هر گونه حمله احتمالی نیرو‌های انتقالی به نیرو‌های سعودی، ریاض نیرو‌های نظامی ویژه‌ای در منطقه بریقه مستقر کرده است.
علاوه بر این به گفته منابع یمنی نیرو‌های اماراتی فعالیت‌های نظامی خود را در سواحل جنوب شرقی یمن بیشتر کرده اند و در پی عملیات هلی برن، یگان‌های نظامی وابسته به خود در سواحل ابین مستقر کرده است. به گفته منابع این حضور نظامی گسترده در چارچوب تلاش‌های ابوظبی برای ایجاد یک پایگاه نظامی در سواحل ابین قرار دارد و به گفته افسران اماراتی کارشناسان نظامی خارجی به این منطقه آمده اند تا عملیات ساخت پایگاه آغاز شود و این اقدامات با گام‌های دیگر نیرو‌های اماراتی نزدیک تاسیسات گازی در شبوه همزمان شده است.


 


پنج شنبه 15 دی 1401 - 16:10:29

دسته بندی :

پربازدیدها