بیانیه مشترک نخست وزیر عراق و سازمان ملل:

ایزدی ها بعد از 47 سال حق مالکیت می‌یابند

چهار شنبه 14 دی 1401 - 20:55:9
ایزدی ها بعد از 47 سال حق مالکیت می‌یابند

حدود 250 هزار شهروند ایزدی عراقی در منطقه سنجار استان نینوا، از سال 1975 به دلیل سیاست های تبعیض آمیز، اجازه مالکیت منازل و زمین های مسکونی خود را نداشتند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حدود 250 هزار شهروند ایزدی عراقی در منطقه سنجار استان نینوا، از سال 1975 به دلیل سیاست های تبعیض آمیز، اجازه مالکیت منازل و زمین های مسکونی خود را ندارند.

کابینه عراق در 12 دسامبر 2022 فرمانی را برای ارائه راه حلی جامع و دائمی برای ایزدی‌های سنجار تصویب کرد که در این فرمان مالکیت زمین‌ها و خانه‌های مسکونی در 11 مجتمع مسکونی به ساکنان آن اعطا شد که عبارتند از: خانصور (التأمیم) ، دوگری (حطین)، بورک (یرموک) گوهبل (الاندلس)، زورافا (العروبه) و دهولا (القادسیه)، در ناحیه شمالی / منطقه سنجار و مجتمع های تل قصب (البعث) و تل بنات (الولید)، در ناحیه القیروان / منطقه سنجار و مجتمع های: تل عزیر (القحطانیه)، سیبا شیخدری (الجزیره) و کرزرک (العدنانیه)، ناحیه القحطانیه / منطقه البعاج در استان نینوا.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق گفت: تصمیم دولت عراق برای واگذاری مالکیت ایزدی‌های عراق بر خانه‌های خود در سنجار که بیش از 47 سال به دلیل سیاست‌های ظالمانه رژیم دیکتاتوری سابق از مالکیت آن محروم بودند، در چارچوب تلاش دولت عراق برای رسیدگی به حقوق مردم عراق به ویژه ایزدی های عزیز در سنجار است.

وی افزود: این تصمیم از جمله تصمیمات قاطع دولت بود و با مشارکت برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN-Habitat) مورد بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر عراق همچنین گفت: این رویکرد در چارچوب برنامه ارائه شده توسط دولت و هیئت وزیران است که پارلمان نیز به آن رأی مثبت داد.

السودانی تاکید کرد: این تصمیم همراه با سایر تصمیماتی که متعاقبا در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت، همگی با هدف رسیدگی به حقوق مردم شریف عراق، پذیرش آنها و تضمین حقوق شان در چارچوب اصل شهروندی، عدالت و برابری است.

«جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق و رئیس هیأت سازمان ملل متحد برای کمک به عراق نیز از این اقدام دولت عراق که به مالکیت هزاران ایزدی در حقوقشان اعم از سکونت، زمین و خانه می انجامد، استقبال کرد و گفت: این فرمان به منزله به رسمیت شناختن مالکیت زمین ها و خانه های ایزدی ها و پایان دادن به چندین دهه تبعیض است و ما امیدواریم که این امر باعث کاهش رنج ایزدی ها و تشویق آنها به بازگشت به سنجار شود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


چهار شنبه 14 دی 1401 - 20:55:5

دسته بندی :