واکنش کشور‌های اسلامی به تعرض بن گویر به مسجد الاقصی

چهار شنبه 14 دی 1401 - 10:8:0
واکنش کشور‌های اسلامی به تعرض بن گویر  به مسجد الاقصی

تعرض وزیر صهیونیستی به مسجد الاقصی با واکنش گروه‌های مقاومت فلسطین و کشور‌های عربی و اسلامی روبرو شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  سخنگوی جنبش حماس ورود وزیر جدید امنیت رژیم صهیونیستی به صحن مسجدالاقصی را جنایت توصیف کرد گفت ملت فلسطینی به دفاع از اماکن مقدس خود و مسجد الاقصی ادامه خواهد داد.
دبیرکل اتحادیه عرب هم گفت: اقدام ایتامار بن گویر در هتک حرمت مسجدالاقصی به منزله جواز هتک حرمت مسجدالاقصی و تعرض به قبله نخست مسلمانان است.
احمدابوالغیط در بیانیه خود افزود: این اقدامی تحریک آمیز و توهین به احساسات معنوی فلسطینی‌ها با تصمیم دولت اسرائیل و حمایت دستگاه‌های امنیتی آن است.
وی تاکید کرد: مسئولیت کامل رفتار‌های بن گویر بر عهده دولت اسرائیل است و طرح‌های راستگرایان افراطی پیامد‌های زیادی برای فلسطین و کل منطقه خواهد داشت.

 

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هتک حرمت مسجد الاقصی توسط وزیر کابینه رژیم نامشروع و نژادپرست اسرائیل را به شدت محکوم و اعلام کرد: بیت‌المقدس یکپارچه، پایتخت همیشگی و ابدی کشور فلسطین است و هرگونه هتک حرمت اماکن مقدسه فلسطین از جمله مسجدالاقصی، مصداق نقض مقررات بین‌المللی و توهین به ارزش‌ها و مقدسات مسلمانان جهان بوده و با واکنش ملت‌های مسلمان مواجه خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تجلیل از  مقاومت مردم فلسطین، نسبت به ماجراجویی‌ها و اقدامات تحریک آمیز کابینه جدید رژیم غاصب صهیونیستی هشدار داد و با تأکید بر آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف به عنوان اولویت اول جهان اسلام، گفت: وظیفه همه آزادگان جهان بویژه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است تا نسبت به دفاع همه‌جانبه از بیت‌المقدس و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی، به صورت متحد عمل کنند.
وزارت امور خارجه مصرنیز با ابراز تاسف از اقدام ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی به همراه عناصر افراطی،  بر مخالفت کامل قاهره با هرگونه اقدام یکجانبه که با وضعیت قانونی و تاریخی موجود در قدس تعارض دارد، تاکید کرد.
مصر درباره پیامد‌های منفی چنین اقداماتی که بر امنیت و ثبات در سرزمین‌های اشغالی و منطقه و آینده روند صلح دارد، هشدار داد و از همه طرف‌ها خواست خویشتنداری و احساس مسئولیت کنند و از هرگونه اقدامی که ممکن است اوضاع را متشنج کند، پرهیز کنند.
وزارت امور خارجه قطر هم با صدور بیانیه ای، اقدام وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجدالاقصی را محکوم کرد و افزود این اقدام بن گویر، نقض آشکار قوانین بین المللی است. بر اساس این بیانیه، تعرض به شرایط دینی و تاریخی مسجدالاقصی فقط تعرض به فلسطینیان نیست، بلکه تعرض به میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان است. وزارت امور خارجه کشور‌های اردن، عربستان، کویت و اتحادیه عرب هم با صدور بیانیه‌های تاکید کردند رژیم صهیونیستی مسئول پیامد‌های خطرناک تعرض ایتامار بن گویر به مسجد الاقصی است. بازدید آریل شارون نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، در سال ۲۰۰۰ میلادی از صحن مسجد الاقصی به اعتراضات فلسطینیان منجر و آغازگر انتفاضه دوم شد.
وزارت امور خارجه موریتانی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی موریتانی اقدام وزیری از کابینه اسرائیل در هتک حرمت مسجد الاقصی را نقض آشکار قانون بین الملل و تحریک آشکار احساسات امت اسلامی می‌داند و آن را محکوم می‌کند.
در این بیانیه آمده است: موریتانی اینگونه نقض آشکار قوانین و قطعنامه‌های بین المللی را در کنار دیگر اقدامات هدفمند برای تغییر وضعیت قانونی مسجد الاقصی محکوم و بار دیگر اعلام می‌کند از موضع ثابت ملت فلسطین و همچنین همه تلاش‌ها برای پایان دادن به اشغال اراضی فلسطینی و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرز‌های ۱۹۶۷ به پایتختی قدس حمایت می‌کند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


چهار شنبه 14 دی 1401 - 9:2:8