زیر پوست عربستان:

بازار «حراج» ؛ بزرگترین بازار اینترنتی فروش کنیز در عربستان

شنبه 10 دی 1401 - 13:10:47
بازار «حراج» ؛ بزرگترین بازار اینترنتی فروش کنیز در عربستان

روزنامه «تایمز» انگلیسی در گزارشی درباره وضعیت کارگران خارجی در عربستان نوشت که بازار «حراج» بزرگترین بازار اینترنتی عربستان برای داد و ستد زنان خدمتکار و فروختن غیرقانونی آنها به ثروتمندان در قالب مزایده ها در بازار سیاه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  تایمز نوشته است: این بازار روزانه شاهد ده ها آگهی برای فروش و اجاره کارگران خارجی است؛ تجارتی که با بهای کمتر از ۲۳ ریال سعودی انجام می شود.
این روزنامه انگلیسی با اشاره به اینکه فروش و اجاره کارگران خارجی شامل نیروهای خدماتی، مربیان، رانندگان ، باغبانان و غیره می شود، افزود که شهروندان سعودی روزانه در بازار سیاه، آگهی های متعددی درباره فروش و اجاره کارگران خارجی را به نمایش می گذراند.
«نورا» یک شهروند سعودی اعتراف کرده که گذرنامه خدمتکار اوگاندایی خود را بیش از یک سال است که در یک جای امن نگهداری می کند.
بر اساس قوانین سازمان ملل، نگه داشتن مدارک شناسایی کارگران، نقض حقوق بشر به شمار می رود و نشان دهنده کار اجباری و بدرفتاری است.
همچنین برخی شهروندان سعودی که که کار آنها فروش خدمتکار است اعلام کردند که گذرنامه کارگران خارجی را نزد خود نگهداری می کنند، این در حالیست که دو نفر دیگر اعتراف کردند که کارگران را تنبیه بدنی کرده اند.
بر اساس این گزارش، ده ها سعودی تاکید کردند که از کارگران خود توقع دارند که ۲۴ ساعته و بدون استراحت کار کنند و در ازای این کار، روزانه کمتر از ۵ پوند به آن ها بدهند.
«نورا» شهروند سعودی در پاسخ به این سوال که چرا می خواهد خدمتکار اوگاندایی خود را بفروشد، گفت: او نظافتچی و آشپز خوبی است اما نمی تواند از کودکم به خوبی نگهداری کند. مادرم هم مریض است و من فورا به پول نیاز دارم و برای همین هم می خواهم خدمتکارم را بفروشم.
برخی دیگر از شهروندان سعودی گفته اند که آنها خدمتکاران خود را به مزایده علنی گذاشتند تا سود بیشتری بگیرند.آن ها در خصوص دلایل فروش خدمتکاران خود اعلام کردند که این افراد نمی توانند به خوبی از کودکان نگهداری کنند و یا اینکه قادر به صحبت به زبان عربی یا انگلیسی نیستند.
برخی دیگر می گویند که کارگران آنها بهداشت را رعایت نمی کنند، لجباز هستند و یا کارگر قدیمی برگشته و دیگر نیازی به آنها ندارند.
سعودی ها درخصوص نژاد و ملیت کارگران نیز می گویند که قیمت ها متفاوت است و خدمتکاران زن فیلیپینی زودتر و گران تر به فروش می رسند.
عربستان در سال های اخیر به دلیل بدرفتاری و ضرب و شتم سعودی ها با کارگران خارجی بویژه خدمتکاران زن و پرداخت نکردن حقوق آنها با اعتراض های گسترده کارگران خارجی رو به رو بود.
این اعتراض ها به خاطر بروز مشکلات مالی در دولت و جامعه عربستان به دلیل کاهش بهای نفت، هزینه های سنگین حمله تجاوزگرانه به یمن و گسترش حمایت ریاض از گروه های تروریستی در سوریه، عراق و لیبی در سال های اخیر تشدید شد.
دولت عربستان در آوریل ۲۰۱۳ پس از انجام اصلاحاتی در قانون کار سال ۲۰۰۷ به نیروهای پلیس و کارفرمایان اجازه داد کارگران مهاجر در این کشور را که برای کارفرمای خاصی کار نمی‌کنند، مورد ضرب‌ ‌وشتم قرار داده و آنها را بازداشت و سپس از کشور اخراج کنند.
سعودی‌ها همچنین از سال ۲۰۱۳ مجموعه‌ای از اقدامات را برای بازداشت و اخراج هزاران کارگر خارجی از این کشور آغاز کرده‌اند که در بسیاری از موارد با بدرفتاری و نقض فاحش حقوق انسانی این کارگران همراه بوده است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


شنبه 10 دی 1401 - 12:33:27