چشم ترکیه به فرصت‌های اقتصادی در سوریه است

جمعه 9 دی 1401 - 19:0:0

نویسنده و تحلیلگر سیاسی مقیم استانبول علت اصلی آمادگی دولت ترکیه برای آشتی با سوریه را نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات در ترکیه ذکر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «جواد غوک» در برنامه شب گذشته «قضیه ساخنه» که به بررسی از سرگرفته شدن تماس های رسمی بین ترکیه و سوریه اختصاص داشت گفت: صحنه سیاست خارجی ترکیه مدتی است شاهد تغییر و تحولات متعددی است که مهم ترین آن، عادی سازی روابط و آشتی با کشورها گروه هایی است که آنکارا قبلا اختلافات زیادی با آنها داشت و حتی دست به اقدامات علنی و حتی نظامی علیه آنها زده بود.

این تحلیلگر سیاسی افزود: یکی از این کشورها، سوریه است به طوری که مقامات بلندپایه ترکیه اخیرا برای آشتی و برقراری روابط با دولت بشار اسد ابراز تمایل کردند. این تمایل ترکیه علل متعددی دارد که یکی از آنها ثبات دولت بشار اسد در سوریه و برتری میدانی نیروهای دولت سوریه در این کشور است و همین مسئله موجب شده است کشورهای دیگری که مخالف دولت سوریه بودند در صدد عادی سازی روابط با این کشور برآیند. سوریه که در جنگ به شدت آسیب دید، اکنون به میدان جذب سرمایه برای بازسازی تبدیل شده است و ترکیه نمی خواهد فرصت های اقتصادی احتمالی در سوریه را در رقابت با دیگر کشورها از دست بدهد به خصوص که آنکارا در جنگ داخلی سوریه متحمل هزینه های نظامی سنگینی شد ولی هدفش که سرنگون کردن بشار اسد بود تحقق نیافت.

غوک ادامه داد: علت دیگر، نارضایتی هم پیمانان راهبردی و اقتصادی ترکیه از عملکرد این کشور در سوریه است. ایران و روسیه که حامیان اصلی بشار اسد هستند و مبادلات تجاری گسترده با ترکیه دارند، از نفوذ فزاینده و حضور نظامی ترکیه در سوریه ناراضی هستند و این موضوع ممکن است بر هممکاری اقتصادی ترکیه با این دو کشور تاثیر بگذارد.

این تحلیلگر افزود: شاید مهم ترین علت تمایل ترکیه به برقراری روابط با سوریه، نزدیک بودن زمان برگزاری انتخابات در ترکیه است. همچنین ترکیه با توجه به اوضاع اقتصادی اش، مایل است از فرصت های اقتصادی در سوریه در زمان بازسازی بهره برداری کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


جمعه 9 دی 1401 - 18:9:37

پربازدیدها