شکاف بین «بن زاید» و «بن سلمان» عمیق‌تر می‌شود

شنبه 3 دی 1401 - 9:49:8
شکاف بین «بن زاید» و «بن سلمان» عمیق‌تر می‌شود

تشدید رقابت عربستان و امارات برای گسترش نفوذ سیاسی و اقتصادی خود، موجب عمیق‌تر شدن شکاف بین این دو کشور خواهد شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، امارات متحده عربی برای دور زدن محدودیت هایی که سازمان اوپک بر اعضای خود در زمینه تولید نفت اعمال کرده است، برای خروج از این سازمان در سال 2023 برنامه ریزی می کند که این اقدام، موقعیت عربستان را در بازار نفت تضعیف خواهد کرد. 

در این رابطه خبرگزاری رویترز گزارش داد، امارات که از سیاست های نفتی ریاض ناخرسند است، برای سال 2023 فهرست کاری فشرده ای دارد زیرا می خواهد نفت بیشتری تولید و موقعیت خود را به عنوان مقصد اصلی غربی ها در منطقه تقویت و به هنگام میزبانی دبی از کنفرانس آب و هوا COP28 در نوامبر آینده پروپاگاندای زیادی به پا کند.

در این چارچوب، بن زاید در حال برنامه ریزی برای تجدیدنظر در یکی از قدیمی ترین ائتلاف های کشورش به ویژه در ارتباط با هماهنگی ابوظبی با ریاض در درون سازمان اوپک است.

سیاست کنونی اوپک به هیچ وجه به نفع ابوظبی نیست زیرا تنها اجازه تولید سه میلیون بشکه نفت در روز به امارات داده شده که بسیار کمتر از توان تولید نفت توسط این کشور بعنی بیش از 4 میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که شرکت ملی نفت ابوظبی اخیرا اعلام کرد در نظر دارد میزان تولید خود را تا سال 2027 به 5 میلیون بشکه در روز برساند.

امارات از محدودیت های اعمال شده از سوی سازمان اوپک طی سال های 2020 و 2021 خشمگین است به ویژه با توجه به این که بن سلمان که کشورش از اعضای اصلی اوپک به شمار می رود، به سمت برهم زدن ثبات بازار جهانی نفت و فشار آوردن بر آمریکا و غرب پیش رفته است.

بن زاید با خارج شدن از سازمان اوپک می تواند این رویکرد و محدودیت برای امارات را تغییر دهد؛ همان گونه که قطر در سال 2019 چنین کرد. در صورت خروج امارات از اوپک، این کشور می تواند به هر میزان که می خواهد نفت تولید کرده و صادر کند و در عین حال رضایت آمریکا و همپیمانانش را نیز جلب کند.

این امر در نهایت به ابوظبی و دبی کمک می کند تا به مقصد اصلی سرمایه گذاری غربی و مراکز شرکت ها تبدیل شوند و در نتیجه تلاش های سعودی برای حذف امارات از میدان رقابت در صحنه بین المللی ناکام خواهد ماند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 3 دی 1401 - 9:48:50