خبرگزاری رویترز منتشر کرد:

خیز عربستان برای توسعه صنایع بومی نظامی

چهار شنبه 23 آذر 1401 - 10:1:40
خیز عربستان برای توسعه صنایع بومی نظامی

رئیس سازمان صنایع نظامی عربستان اعلام کرد این کشور حدود ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال سعودی (معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار) در دو سال گذشته در صنایع نظامی سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، احمد العوهلی افزود: حدود سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال سعودی (حدود ۸۷۷ میلیون دلار) در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، صرف تحقیق و توسعه در صنایع بومی نظامی عربستان شده است.
وی همچنین گفت: پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰، با سرمایه‌گذاری دولتی عربستان در بخش صنایع نظامی این کشور، حدود ۲۵.۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان کمک شود.
در این حال، ولید ابو خالد، مدیر اجرایی شرکت صنایع نظامی عربستان سعودی، گفت: این کشور قصد دارد در سال‌های آینده روی سامانه‌های دفاعی بدون‌سرنشین، رادارها و سامانه‌های امنیتی الکترونیکی سرمایه‌گذاری کند.
ابوخالد همچنین گفت که عربستان به لحاظ بودجه نظامی در مقام سوم پر هزینه ترین کشورها قرار داشت، اما امروزه به خاطر اصلاح هزینه ها این مقام به نهم کاهش یافته است.
عربستان امیدوار است که ساخت تجهیزات نظامی بومی بتواند، هزینه های نظامی هنگفت آن از خارج را کاهش دهد، به طوری که بسیاری از هزینه های دفاعی این کشور صرف خرید سلاح از کشورهای خارجی می شود.
براساس این گزارش، هزینه نظامی عربستان در سال آینده میلادی بازهم افزایش خواهد یافت و از ۲۴۵ میلیارد ریال در سال ۲۰۲۲ به ۲۵۹ میلیارد ریال در سال آینده میلادی خواهد رسید.(هر دلار آمریکا معادل ۳.۷۶ ریال سعودی است)عربستان، در حالی از تلاش برای بومی کردن سلاح و سامانه‌های نظامی خود خبر می‌دهد که کارشناسان نظامی منطقه بارها تاکید کرده‌اند که این کشور توان فکری، علمی و عملی اجرای چنین طرح‌هایی را ندارد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
 


چهار شنبه 23 آذر 1401 - 10:0:16