القاعده افغانستان را رها نکرده است

یک شنبه 20 آذر 1401 - 16:11:18
القاعده افغانستان را رها نکرده است

در حالی که گروه طالبان همواره حضور طالبان را در مناطق تحت سیطره خود انکار کرده است، شواهد زیادی وجود دارد که ادامه فعالیت القاعده در افغانستان را در سایه حکومت طالبان اثبات می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در این رابطه اندیشکده آمریکایی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها»، فهرست کاملی از 43 رهبر ارشد شبکه القاعده را منتشر کرد که طی دوازده سال گذشته در استان‌های مختلف افغانستان کشته شده‌اند. این فهرست که جزئیات زمان و مکان رخدادها در آن ثبت شده است، نشان می‌دهد القاعده به‌طور پیوسته در افغانستان حضور داشته و طی بیست سال گذشته، در مناطق تحت نفوذ طالبان فعالیت می‌کرده است.

به نوشته ایندیپندنت، بر اساس این فهرست که بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (اف‌.د.د) در وب‌سایت «لانگ‌وار ژورنال» (Long War Journal) منتشر کرده است، بیشترین رهبران ارشد، فرماندهان جنگی، رهبران محلی و تسهیل‌کنندگان فعالیت شبکه القاعده در دوازده سال گذشته در استان کنر، واقع‌در شرق افغانستان، حضور داشته‌اند. هلمند، پکتیکا و غزنی هم از لحاظ میزان حضور افراد مهم القاعده به‌ترتیب در ردیف‌های دوم، سوم و چهارم قرار دارند. براساس این فهرست، در هریک از استان‌های کابل، قندهار، زابل، ننگرهار و فراه در دوازه سال گذشته، فقط یک نفر از اعضای مهم القاعده شناسایی و کشته شده‌اند.

گروه طالبان، که حدود 16 ماه پیش قدرت را در افغانستان به‌دست گرفت، در توافقنامه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که توافق دوحه نامیده می‌شود، به آمریکا و جامعه جهانی تعهد داده بود که هرگونه ارتباط با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی را قطع می‌کند و اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان برای رشد و تقویت گروه‌های تروریستی استفاده شود.

با این حال، در ژوئیه 2022، در آستانه یک‌سالگی به‌قدرت‌رسیدن طالبان در افغانستان، هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، به خانه‌ای در منطقه دیپلمات‌نشین شهر کابل حمله کرد. دولت آمریکا مدعی شد که در این حمله، ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، را از بین برده است. اما رهبری طالبان همچنان این ادعا را تکذیب می‌کند.

با این اوصاف، مقام‌های امنیتی دولت پیشین افغانستان، و نیز گزارش‌های اندیشکده‌های امنیتی بین‌المللی، ادامه روابط نزدیک میان شبکه حقانی که به طالبان پیوسته است و شبکه القاعده را تایید می‌کنند. گزارش‌های آژانس‌های امنیتی روسیه و آمریکا، در بیشتر از یک سال گذشته پس از به‌قدرت‌رسیدن طالبان در افغانستان، نشان می‌دهد که القاعده پس از تسلط طالبان بر افغانستان، فضای بازی برای تجدید قوا و تقویت نیروهایش به‌دست آورده است و از این فرصت برای روی پا ایستادن مجدد تلاش می‌کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


یک شنبه 20 آذر 1401 - 16:10:49

دسته بندی :