«الحاد علمی» خطرناکترین نوع الحاد است

شنبه 19 آذر 1401 - 17:0:0

استاد حوزه و پژوهشگر علوم دینی «الحاد علمی» را خطرناکترین نوع الحاد توصیف کرد که موجب کنار گذاشته شدن دین و اخلاق از حکومت و جامعه می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ «فضیل الجزائری» در برنامه شب گذشته «الوجه الآخر» که با موضوع «پدیده الحاد؛ درمان و راه حل ها» از شبکه الکوثر پخش شد با تشریع علل عملی دور شدن انسان از دین گفت: الحاد انواع زیادی دارد که خطرناکترین آنها الحاد علمی است. این الحاد از قرن هجدهم میلادی شروع شد و در قرن نوزدهم رشد کرد و در قرن بیستم گسترش یافت. اصول این ذهنیت الحادی را «آگوست کنت» جامعه شناس و فیلسوف فرانسوی با نظریه «اثبات گرایی» پایه گذاری کرد و سپس این ذهنیت در انگلیس و آمریکا گسترش یافت و اکنون گروه هایی وجود دارند که بر اساس آن عمل می کنند. بر اساس این نظریه، هرچیزی که بر اساس تجربه و مشاهده و آزمایش به اثبات نرسیده باشد بی معنی است و به این ترتیب اخلاق و دین، به عنوان اصول تمدن‌ساز، از معادله خارج می شوند. این نظریه در دانشگاه ها حتی در کشورهای عربی و اسلامی پذیرفته شد.

شیخ الجزائری افزود: آنها به این ترتیب نظام سیاسی مبتنی بر این دیدگاه را خلق کردند که محور آن را جدایی دین از سیاست یا دولت تشکیل می دهد و انسان به تابعی از نظام های سیاسی تبدیل می شود. این نظام سیاسی لیبرالی هیچ ارتباطی با خدای تعالی و ارزش ها ندارد و نظام اجتماعی نیز به نظام لائیک تبدیل می شود که هیچ ارتباطی با مقدسات ندارد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 19 آذر 1401 - 16:20:10