فوادحسین : اجازه نمیدهیم از خاک عراق به همسایگانمان حمله شود

چهار شنبه 16 آذر 1401 - 18:54:0

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه مشکلاتی درباره حضور برخی سازمان‌هاو گروههای خارجی در عراق وجود دارد، تاکید کرد: اجازه حمله به کشور‌های همسایه را از خاک خود نخواهیم داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فواد حسین در نشست خبری مشترک با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر و ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن در امان در پاسخ به سوالی درباره نشست بغداد گفت: این دومین دور نشست‌های اقتصادی و سیاسی به شمار می‌آید و در دور نخست آن ترکیه و ایران نیز شرکت کردند.
وی افزود: پیش بینی می‌کنیم در نشست آتی نیز این کشور‌ها شرکت کنند و درباره دخالت‌های خارجی در عراق و راه‌های حمایت از عراق گفتگو خواهد شد. ما به گفتگو با این کشور‌ها برای حل این مشکلات ادامه می‌دهیم.
فواد حسین گفت: برخی از این مشکلات مربوط به گذشته است و مشکلاتی درباره حضور برخی سازمان‌های سیاسی این کشور‌ها در عراق وجود دارد. ما تعهداتی داریم و این تعهدات بر اساس قانون اساسی عراق است مبنی بر اینکه به هیچ سازمانی اجازه نمی‌دهیم از خاک عراق برای حمله به کشور‌های همسایه استفاده کند، اما همزمان نمی‌توانیم بپذیریم که به خاک عراق حمله شود؛ بنابراین این مشکلات باید از طریق گفتگو حل شود.
وی همچنین ادامه داد: در نشست  امان درباره مسائل مورد علاقه سه کشور گفتگو کردیم. سازوکار اقدام مشترک، سازوکاری است که به زمان دولت عادل عبدالمهدی برمی گردد و در دولت مصطفی الکاظمی نیز دنبال شد و درحال حاضر در دولت محمد شیاع السودانی پیگیری می‌شود بنابراین سازوکاری است که در عراق، سه دولت را پشت سر گذاشته و برپایه اقدام مشترک در زمینه‌های مختلف شامل اقتصادی، هماهنگی سیاسی و اقدام مشترک در زمینه بین المللی است.
وزیر خارجه عراق گفت: این سازوکار مهمی برای ادامه همکاری به شمار می‌آید که برپایه سیاست خارجی عراق و ایجاد توازن در روابط به ویژه در روابط با کشور‌های همسایه است. همانطور که گفته شد چالش‌هایی در این روابط وجود دارد از جمله چالش‌هایی که به امنیت غذایی و دارویی و انرژی مربوط می‌شود چرا که این‌ها چالش‌های بزرگی است و از مرز‌های ملی فراتر رفته است و ما برای حل آن به روابط منطقه‌ای و بین المللی نیاز داریم. این مسائل را بررسی کردیم و در آینده نیز نشست‌هایی چه در بغداد یا مناطق دیگر برگزار می‌کنیم و به نشست سه جانبه در قاهره چشم دوخته ایم.


 

آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


چهار شنبه 16 آذر 1401 - 15:24:8

دسته بندی :