کارشناس سیاسی:

لبنان به رئیس جمهور توافقی نیاز دارد

شنبه 12 آذر 1401 - 18:6:46

عضو برجسته مرکز فرهنگی روسی- عربی در سن‌پترزبورگ با تاکید بر این که لبنان در شرایط کنونی به رئیس جمهوری نیاز دارد که مورد توافق همه احزاب و گروه‌ها باشد، از مداخله سفارتخانه های خارجی در موضوع انتخاب رئیس جمهور در لبنان انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر جرار دیب کارشناس مهمان در برنامه «قضیه ساخنه» که با موضوع «مداخله‌های گسترده بین المللی مانع انتخاب رئیس جمهور لبنان است» از شبکه الکوثر پخش شد گفت: مشکل انتخاب رئیس جمهور در لبنان ریشه در رفتارهای گروهی دارد که از سوی سفارت آمریکا و حتی سفیر عربستان سعودی اداره می شود.

این تحلیلگر سیاسی لبنانی افزود: با نگاهی به برگزاری هشت جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور می بینیم تعداد نمایندگانی که به «میشل معوض» نامزد مورد حمایت کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی رای دادند در جلسات قبلی بین 43 تا 45 رای بود که این رقم در جلسه هشتم به 37 رای کاهش یافت. این مسئله نشان می دهد حتی کسانی که به میشل معوض رای داده بودند دیگر او را نامزد واقعی و جدی برای شرکت در انتخابات نمی دانند. میشل معوض خودش هم فهمیده است که نامزد واقعی برای ریاست جمهوری نیست و کسانی که پشت سر او قرار دارند از او برای اتلاف وقت و به شکست کشاندن انتخابات بهره برداری می کنند. این افراد در نهایت می خواهند رئیس جمهوری را روی کار بیاورند که در برابر مقاومت بایستد.

دکتر جرار دیب افزود: ما شاهد رقابت انتخاباتی واقعی در لبنان نیستیم و هر آنچه در جریان است صرفا برای اتلاف وقت است و عامل این اتلاف وقت هم طرفی است که از سفارتخانه های خارجی دستور می گیرد. اما ائتلاف حزب الله و حامیانش، اهل توافق و تفاهم هستند و دلیل آن هم این است که تعداد برگه های رأی سفید تغییر چندانی نکرده است. واقعیت این است که اوضاع اقتصادی و سیاسی و اجتماعی لبنان به گونه ای است که این کشور به رئیس جمهوری توافقی و اصلاح خواه نیاز دارد.

این کارشناس مهمان برنامه افزود: مخالفان حزب الله، میشل معوض را نامزد خود معرفی می کنند و ائتلاف حزب الله و حامیانش تلاش می کند بین سلیمان فرنجیه و جبرا باسیل یکی را برای نامزد شدن انتخاب کند. هم پیمانان مسیحی حزب الله شامل جریان «المردّه» و «جریان ملی آزاد» باید درباره رئیس جمهور آینده به توافق برسند ولی حزب الله با توجه به اوضاع کنونی و شرایط آینده، سلیمان فرنجیه را نامزدی جدی تر برای ریاست جمهوری می داند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 12 آذر 1401 - 18:6:33

پربازدیدها