انتشار جزئیات یک کودتا در عربستان:

محمد بن سلمان خطاب به محمد بن نایف: یا کناره گیری یا بیمارستان

چهار شنبه 9 آذر 1401 - 11:20:1
محمد بن سلمان خطاب به محمد بن نایف: یا کناره گیری یا بیمارستان

روزنامه گاردین چاپ انگلیس جزئیات جدیدی از کودتای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را علیه پسر عمویش محمد بن نایف منتشر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  این روزنامه نوشت: چند روز پیش از کودتا علیه بن نایف در پنجم ژوئن ۲۰۱۷ میلادی، تنش ها بین بن سلمان و بن نایف به نقطه جوش رسید زیرا بن سلمان و دیگر مستبدان منطقه محاصره ای تنبیهی را علیه قطر اعمال کردند.
گاردین افزوده است: بن نایف دیپلماسی آرام را بر روش بی پروای بن سلمان ترجیح داد به طوری که ولیعهد برکنار شده عربستان، یک کانال محرمانه با تمیم بن حمد حاکم قطر گشود و از سعدالجبری مشاورش، تهیه یک تلفن رمزگذاری شده برای تماس با امیر تمیم را درخواست کرده بود.
گاردین فاش کرد: در بیستم ژوئن ۲۰۱۷ میلادی، ابن نایف مجبور به کناره گیری از تاج و تخت شد به طوری که به کاخ ملک سلمان دعوت شد و هنگامی که به آنجا رسید، عناصر امنیتی وی، او را مجبور کردند که بیرون کاخ منتظر بماند و سپس همه تلفن های همراهش توقیف و به اتاقی برده شد که ترکی آل شیخ(رئیس کنونی هیئت سرگرمی عربستان ) در آن بود.
در ادامه گزارش گاردین آمده است: ترکی آل شیخ، ابن نایف را ساعت ها در این اتاق زندانی کرد و بر او فشار آورد تا نامه کناره گیری را امضا و با بن سلمان بیعت کند. بن نایف در ابتدا مخالفت کرد اما ترکی آل شیخ او را تهدید کرد که اگر از تاج و تخت کنار نکشد، اعضای خانواده اش مورد تجاوز قرار خواهند گرفت.
براساس نوشته همین روزنامه، «ترکی آل شیخ هنگام بازداشت بن نایف، او را از داروی فشار خون و دیابت محروم کرد و به او گفت: «اگر با میل خود کناره گیری نکنی، مقصد بعدی ات بیمارستان خواهد بود».
گاردین در ادامه از قول یک منبع در خاندان حاکم عربستان آورده  است:«در شب کودتا، ابن نایف به شدت می ترسید مسموم شود تا حدی که حتی از نوشیدن آب هم خودداری کرد. به او اجازه داده شد با دو نفر از شاهزادگان در هیئت بیعت صحبت کند اما وقتی فهمید آنها با بن سلمان بیعت کرده اند، شوکه شد  و پی برد که همه چیز تمام شده است و همین جا بود که در اثر نگرانی و خستگی تسلیم شد».
این روزنامه در پایان نوشت: «وقایع کودتای کاخ، پنهان نگه داشته شد و نمایشنامه بوسیدن بن سلمان به نمایش در آمد اما تعدادی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی عربستان اکنون این اسرار را فاش می کنند زیرا ابن سلمان، نفوذ و ثروتشان را پس از حبس و شکنجه، گرفت».
یکی از افراد آگاه از امور خاندان حاکم عربستان این وقایع را به نسخه سعودی فیلم پدرخوانده تعبیر کرده است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


چهار شنبه 9 آذر 1401 - 10:52:4