تقویت احتمال حمله زمینی ترکیه به شمال سوریه:

کاهش همکاری آمریکایی ها با کردها و تایید برخی عقب نشینی ها

چهار شنبه 9 آذر 1401 - 10:0:14
کاهش همکاری آمریکایی ها با کردها و تایید برخی عقب نشینی ها

همزمان با جدی شدن هشدارهای مقامات آنکارا مبنی بر انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه، منابع مطلع ترکیه‌ای از عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از برخی مواضع خودشان در این منطقه خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از عربی۲۱،‌ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تعداد گشت‌زنی‌های مشترک نظامیان این کشور با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در شمال سوریه کاهش یافته است.
پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: در حالی که عملیات علیه داعش متوقف نشده است اما تصمیم به کاهش گشت‌زنی‌ها گرفته شد؛ چراکه نیروهای سوریه دموکراتیک تعداد گشت‌های خود را کاهش داده‌اند.
رایدر گفت که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به زودی با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود در این باره گفت‌وگو خواهد کرد.
وی همچنین با ابراز نگرانی از احتمال هرگونه عملیات نظامی زمینی ترکیه در مناطق شمالی سوریه، تاکید کرد: واشنگتن در این باره در ارتباط مستقیم با آنکارا است.
رایدر در حالی از کاهش گشت‌زنی‌های مشترک با نیروهای قسد در مناطق شمالی سوریه خبر داده است که شبکه الجزیره به نقل از یک منبع رسمی ترکیه‌ای در این باره اعلام کرده است: طرف آمریکایی درک خود را از خواسته‌های ما نشان داد و اطلاعات ما حاکی از آن است که آنها از برخی مواضع عقب‌نشینی کرده‌اند.
این منبع که حاضر به افشای نامش نشده است، در این باره اظهار کرد: آنکارا تمامی مقدمات و آمادگی‌های نظامی و لجستیکی لازم را برای اجرای عملیات نظامی در شمال سوریه انجام داده است.
وی افزود: عملیات نظامی با دقت و بدون هیچ گونه تهدیدی برای امنیت نیروهای آمریکایی و روسی انجام خواهد شد و مرحله اول آن با هدف کنترل شهرهای تل رفعت، منبج و عین‌ العرب (کوبانی) انجام می‌شود.
این منبع ادامه داد: ما مسکو را از مخالفت خود با استقرار رسمی نیروهای دولت سوریه در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک مطلع کردیم و به آنها اعلام کردیم که نیروهای قسد را منحل کرده یا آنها را از مناطق تحت نفوذ روسیه بیرون کنند.
به دنبال انفجار تروریستی اخیر در مرکز استانبول که به کشته شدن شش تن و زخمی شدن ۸۱ تن دیگر منجر شد، ترکیه گروه‌های مسلح کُرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانست و به همین منظور عملیات نظامی هوایی را علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در شمال سوریه و عراق آغاز کرده است.
مقامات بلند پایه ترکیه و در رأس آنها رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور همزمان با حملات هوایی به انجام یک عملیات زمینی در این مناطق تهدید کرده‌اند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


چهار شنبه 9 آذر 1401 - 9:53:31