راه حل حزب‌الله برای خروج لبنان از بحران

شنبه 5 آذر 1401 - 11:25:30
راه حل حزب‌الله برای خروج لبنان از بحران

معاون دبیرکل حزب‌الله با تاکید بر اینکه اولین راه حل بحران‌ لبنان انتخاب رئیس جمهور است ، گفت: رئیس جمهور آینده باید قدرت متحد کردن لبنانی‌ها را داشته باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ نعیم قاسم در دیدار با اعضای کمیته آب و انرژی دولت لبنان اعلام کرد، در صورت عدم انتخاب رئیس جمهور نمی‌توان وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را حل و طرح بهبود و اصلاحات را اجرا کرد؛ زیرا راهکار اساسی و اولین راه برای آغاز اصلاحات و شروع کار نجات لبنان، انتخاب رئیس جمهور است.
وی افزود: بنابراین انتخاب رئیس جمهور بر عهده همه فراکسیون‌هاست و هیچ کس به تنهایی این مسئولیت را به دوش حزب‌الله نمی‌اندازد. ما تعداد مشخصی نماینده در پارلمان داریم و به همین میزان بر پرونده انتخاب رئیس جمهور تاثیرگذارهستیم و فراکسیون‌های دیگر نیز به اندازه نمایندگان خود در این پرونده تاثیر می‌گذارند.
شیخ نعیم قاسم تصریح کرد، روشن است که هیچ یک از جناح‌های سیاسی اکثریت را در اختیار ندارند و کسانی که ادعا می‌کردند 67 نماینده دارند، در توهم بودند و تصور می‌کردند که خودشان و گزینه‌های مورد نظرشان از سوی نمایندگان جدید و مستقل مورد پذیرش هستند. هیچ فراکسیونی توان حل این وضعیت را ندارد و ما خواستار توافق بین احزاب مختلف روی گزینه‌ای هستیم که مورد قبول اکثر فراکسیون‌ها ونمایندگان باشد.
معاون دبیرکل حزب‌الله ادامه داد، آراء سفید به معنای به حد نصاب نرسیدن است و برخی اسامی که به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری آینده لبنان معرفی می‌شوند تحریک‌آمیز بوده و همه می‌دانند که این گزینه‌ها مانع از توافق می‌شوند. همچنین پروژه سیاسی آنها بر خلاف منافع لبنان بوده و این کشور را در گرو منافع خارجی قرار می‌دهد.
این مقام حزب‌الله تاکید کرد، اگر واقعا فکر می‌کنید که در پرونده ریاست‌جمهوری مسئله مقاومت نقطه اختلاف است بیایید آن را از طریق گفتگو حل کنیم و رئیس جمهوری را روی کار بیاوریم که قدرت نجات کشور را با مشارکت همه لبنانی‌ها در مسئله اقتصادی داشته باشد و بتواند گفتگوها را به گونه‌ای مدیریت کند که همه لبنانی‌ها را برای دفاع از کشور متحد سازد و سپس ببینیم به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید.
روز پنجشنبه هفتمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور نیز مانند 6 نشست قبلی بی‌حاصل بود.
در این جلسه «میشل معوض» 42 رای، «عصام خلیفه» 6 رای، «زیاد بارود» 2 رای، «بدری ضاهر» 1 رای به دست آوردند. 50 رای نیز سفید بود و روی 8 برگه عبارت «لبنان جدید» نوشته شده بود.
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که جلسه بعدی برای انتخاب رئیس جمهور پنجشنبه آینده برابر با اول دسامبر برگزار می‌شود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


شنبه 5 آذر 1401 - 10:36:9

پربازدیدها