یک بام و دو هوای روابط واشنگتن - ریاض

یک شنبه 29 آبان 1401 - 14:21:59

به رغم ادعاهای دولت جو بایدن درباره بازخواست محمد بن سلمان به علت جرائمی که مرتکب شده است، اعطای مصونیت قضایی به بن سلمان در آمریکا پرده از در هم تنیده بودن منافع آمریکا و رژیم سعودی برداشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در قالب برنامه «قضیه ساخنه» با موضوع «آمریکا؛ منافع در رأس اولویت‌هاست» از شبکه الکوثر پخش شد آمده است: جو بایدن در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را به علت جرائمی که مرتکب شده است و در صدر آنها ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول، تهدید به بازخواست کرد. بایدن همچنین تهدید کرده بود عربستان را به کشوری منفور در جهان تبدیل خواهد کرد. اما در نهایت، دولت آمریکا به ریاست بایدن اعلام کرد ولیعهد سعودی مصونیت دارد و نمی توان او را در ارتباط با پرونده ترور خاشقجی محاکمه کرد. به این ترتیب بار دیگر در هم تنیدگی منافع راهبردی بین آمریکا و عربستان سعودی به رغم تنش ظاهری در روابط بین دو کشور، برملا شد.

آمریکا کمتر از دو ماه بعد از آن که بن سلمان در رویدادی بی‌سابقه در عربستان به عنوان نخست وزیر منصوب شد، به او مصونیت داد. این مصونیت که به درخواست وزارت امور خارجه آمریکا به بن سلمان اعطا شد با واکنش خدیجه چنگیز نامزد خاشقجی مواجه شد که به نشانه محکومیت این اقدام گفت: خاشقجی امروز یک بار دیگر مُرد.

برخی ناظران سیاسی اعطای مصونیت به بن سلمان در آمریکا را غیرمنتظره توصیف کردند چرا که اخیرا بایدن و دیگر مقامات آمریکایی تهدیداتی علیه ریاض به علت موافقت عربستان با کاهش تولید نفت اوپک به میزان دو میلیون بشکه در روز مطرح کرده بودند و این تصمیم ریاض را مغایر با منافع آمریکا و همسو با منافع روسیه می‌دانند.

اما دیدگاه دیگر این است که در هم تنیدگی منافع بین ریاض و واشنگتن و همدستی این دو برای ایجاد هرج و مرج در ایران که رهبر جبهه مقاومت محسوب می شود، نشان می دهد که همکاری بین آمریکا و عربستان تا زمانی که تاریخ مصرف حاکمیت سعودی به انتها برسد ادامه خواهد یافت و آن موقع است که آل سعود برای همیشه از صحنه روزگار محو خواهد شد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 29 آبان 1401 - 14:21:54