شیخ ماهر حمود تشریح کرد:

انسجام سیاسی و وحدت اسلامی

شنبه 28 آبان 1401 - 18:4:30

رئیس انجمن علمای مقاومت لبنان ضمن غیرممکن دانستن دستیابی مذاهب اسلامی به وحدت فقهی، از دستیابی به وحدت سیاسی به عنوان یک جایگزین سخن گفت و از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک الگو در این زمینه یاد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ ماهر حمود در برنامه «الوجه الآخر» که با موضوع «چالش‌ها و افق‌های گفتگوی شیعه و سنی» از شبکه الکوثر پخش شد گفت: نمی‌توان مسئله شیعه و سنی را کلا کنار گذاشت زیرا شکل گیری این مذاهب نتیجه‌ی روندهای تاریخی است. در واقع مسائلی وجود دارد که بر سر آنها اختلاف هست و نمی توان آنها را نادیده گرفت یا به سادگی از کنار آنها عبور کرد. اما مشکل از جایی شروع می شود که مذهب خود را برتر و بالاتر از مذهب دیگران بدانیم و ادعا کنیم که حقیقت فقط در اختیار ما است و ادعا کنیم که ما «ملت نجات بخش» هستیم و دیگران همگی خارج از این دایره یعنی دایره اسلام هستند. خیلی ها در طول تاریخ این مشکل را به ارث برده اند که وهابی ها و برخی شیعیان متعصب که شیعه لندنی توصیف می شوند، از جمله آنان هستند. این‌ها کسانی هستند که دیگران را انکار می کنند و بدون هیچ تردیدی ادعا می کنند که حقیقت فقط نزد آنها است و اصلا حاضر به یک گام عقب رفتن و گفتگو با دیگران نیستند.

شیخ ماهر حمود افزود: اگر بخواهم بحث را خلاصه کنم و به نتیجه برسم باید بگویم که من شخصا بعد از یک عمر تجربه به این نتیجه رسیده ام که گفتگوی فقهی، راهی است که به بن بست می رسد و ما فقط باید به میزانی محدود و در اماکنی معین و با افراد معینی وارد آن شویم. تجربه می گوید هرچقدر وارد گفتگوی فقهی شویم تعصب و پافشاری افراد بر باورهایشان بیشتر می شود.

رئیس انجمن علمای مقاومت لبنان ادامه داد: آنچه که تا حد قابل توجهی در آن موفق بوده ایم یکپارچه کردن موضع سیاسی است. انقلاب اسلامی ایران طی 43 سال الگویی از درک سیاسی عالی از اسلام را ارائه کرد که در حمایت از مقاومت و تاسیس مقاومت و کمک به ایستادگی مردم فلسطین و مقابله با استکبار جهانی و دعوت به وحدت اسلامی ظهور یافت. اما متاسفانه افراد زیادی را نیافتیم که به این دعوت پاسخ گویند و اختلافات مذهبی را کنار بگذارند. برخی گروه های فلسطینی و لبنانی در این مسیر حرکت کردند ولی عامه مسلمانان در جهان اسلام از این ماجرا به دور هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 28 آبان 1401 - 18:4:20