لکنهو، ایرانی کوچک در دل هندوستان

شنبه 28 آبان 1401 - 15:11:35
لکنهو، ایرانی کوچک در دل هندوستان

در این گزارش قصد داریم به منطقه بومی در قلب کشور هندوستان بپردازیم که به واسطه رویداد های تاریخی و تبادلاتی مختلف چهره ای مشابه فرهنگ ایرانی را در خود جای داده است.

تهران- الکوثر:  کشور هندوستان علاوه بر جمعیت قابل توجهی که شهره جهانی پیدا کرده ، جامعه ای پهناور دارد که مردمی متفاوت و جذابی را در خود جای داده است. مردمی که نه تنها عقاید که نوع رفتار ،پوشاک، مراسم، زبان و خوراک آنها جلب توجه می کند.

 لکنهو، منطقه ای در هندوستان با بوی ایرانی

ببرعلی نقوی گردشگری است از اهل لکنهو هندوستان  که بسیار به ایران و آداب و رسوم آن اهمیت می دهد چراکه جای جای شهری که در آن زندگی می کند بوی ایرانی به خود گرفته و او در سفرش به ایران به خبرنگار ما می گوید: شهر لکنهو با جمعیت 2 میلیون و 750 هزار نفر  یکی از قابل توجه ترین شهرهای پر جمعیت و روبه رشد هندوستان محسوب می شود که از لحاظ ظرفیت های غذایی به خصوص مزارع کشت برنج و فلفل اهمیت بسیاری برای کشور دارد.

او افزود: از آنجایی که کشت فلفل یک کار پر سود و البته مقدس برای هندوها به حساب می آید، مزارع  لکنهو سرمایه گذاران  بسیاری را دور خود جمع کرده و وضعیت  اقتصاد منطقه را رونق بخشیده است.
این گردشگر هندی تاکید کرد: بیشتر ایالات و مناطق شهری هندوستان مملو از افرادی است که هر کدام با نوع عقیده و پوشش مختلف در آن زندگی می کنند اما چیزی که برای  لکنهو بسیار جالب است ، این است که این منطقه وسیع  دارای یک نوع قوم با عقیده و رفتار  مشترک است که شباهت فراوانی به فرهنگ و آداب ایرانی دارد.
نقوی گفت: بیشتر مردم  لکنهو مسلمان و شیعه مذهب بوده و با شروع انقلاب اسلامی ایران و بعد جهانی اش مردم  توجه زیادی به رفتارها و سبک زندگی مردم ایران از آن موقع تا کنون داشته اند و ان را سر لوحه عقاید و مسیر زندگی  خود قرار داده اند.
وی ادامه داد: در لکنهو 70 درصد مردم به زبان فارسی علاقه و با آن  آشنا هستند و حدود 40 درصد از جوانان محصل این منطقه در دانشگاه های ایران تحصیل می کرده یا فارغ التحصیل شده اند.
این گردشگر هندی درباره دیگر بعد های ایران گرایی  لکنهو  اضافه کرد: مردم  لکنهو کاملا با ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران آشنایی دارند، در بیشتر رستوران های این منطقه عکس شخصیت های برجسته و  اسطوره های ملی و مذهبی ایرانی دیده می شود و علاوه بر آن غذا های ایرانی اعم از خورشت ها،کباب ها و آش ها در  اغلب رستوران های این منطقه وجود دارد.
نقوی ادامه داد: مردم لکنهو از بین غذا های مختلف ایرانی علاقه فراوانی به کباب و خورشت قورمه سبزی نشان می دهد و مانند آن را البته کمی متفاوت تر در منازل خود طبخ می کنند  و لذت می برند.

مراسم های ملی و مذهبی ایران الگوی جوانان  لکنهو
محمد نقوی که همراه برادر خود ببر علی نقوی است در ادامه به خبرنگار ما گفت: نوجوانان و جوانان  لکنهویی آزادگی و مقاومت مردم ایران را الگوی مسیر اصلی خود برای خدمت به کشورشان قرار داده اند، و از مراسم 22 بهمن مردم ایران که جلوه یک جشن ملی باشکوه هست درس های فراوانی گرفتند.
وی افزود: در شهر لکنهو که بیشتر مردم آن شیعه هستند، مراسم هایی در سالروز ولادت یا شهادت امامان معصوم با  رسوم ها و آیین هایی مانند ایران به طور گسترده ای برگزار می شود.
لکهنؤ (اردو: لکھنؤ، هندی: लखनऊ، انگلیسی: Lucknow) پایتخت ایالت اوتار پرادش در هند است. این شهر مقر اداری «منطقهٔ لکنو» و «بخش لکنو» نیز هست. طبق سرشماری سال ۲۰۱۰ جمعیت این شهر ۲٬۷۵۰٬۴۴۷ نفر بوده و مساحتش ۲٬۵۲۸ متر مربع اعلام شده‌است. زبان رسمی مردم لکهنؤ هندی و اردو است.
لکنو یکی از سریع‌ترین شهرهای رو به رشد در هند است و به سرعت به عنوان یک مرکز تولیدی، تجاری و خرده‌فروشی خود را مطرح کرده و ترکیبی منحصر به‌فرد از سنت‌های غنی فرهنگی و رشد سریع اقتصادی را ارائه می‌کند. لکنو تنها شهر دارای مترو در اوتار پرادش بوده و دومین شهر بزرگ این ایالت پس از کانپور است.
لکنو شهر محبوب نواب‌ها بوده که حکمرانانی شیعه بودند. به این شهر «شیراز هند» و «قسطنطنیه هند» هم گفته شده‌است.
لکنو را به ادله تاریخی می‌توان ایرانی‌ترین شهر هند دانست و از دیر باز به نام شیراز هند شناخته شده‌ است. در فارسی نام این شهر را به صورت لکنو، لکنهور، لکناهو، لکناو و لکهنو نیز عنوان می کنند.

گزارش از عیسی صادقی،  خبرنگار افتخاری الکوثر


 

از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
ویژههای الکوثر را
اینجا دنبال کنید


شنبه 28 آبان 1401 - 15:10:51