فرصتی برای تولیدکنندگان ایرانی:

سوریه و لبنان بازاری مناسب برای پنل های خورشیدی ساخت ایران

چهار شنبه 25 آبان 1401 - 12:46:34
 سوریه و لبنان بازاری مناسب برای پنل های خورشیدی ساخت ایران

دو کشور سوریه و لبنان در حال حاضر با کمبود شدید برق مواجه هستند و نصب پنل های خورشیدی می تواند مشکل مردم این دو کشور را در شرایط فعلی تا حد بسیار زیادی حل کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مهندس "احمد ابراهیم" که در زمینه برق تخصص و فعالیت دارد، دراین باره با بیان اینکه کمبود شدید برق دولتی در دو کشور لبنان و سوریه مردم را به سمت استفاده از برق آزاد و همچنین پنل های خورشیدی سوق داده است، افزود: در سوریه بین ۸ تا ۱۰ ساعت برق دولتی وجود دارد و این میزان در لبنان فقط یکساعت است که مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است.
ابراهیم تصریح کرد: هم اکنون در سوریه برخی از مردم از ژنراتورهای خصوصی برق برای کسری خود استفاده می کنند که با توجه به کمبود سوخت این مساله خود مشکلی بر مشکلات افزوده است؛ در لبنان شرایط به گونه ای دیگر است و برخی افراد و شرکت ها در  محلات اقدام به تولید برق از طریق ژنراتورهای نسبتا بزرگ کرده اند و به طور ساعتی به شهروندان لبنانی برق اشتراکی می فروشند که این میزان در ماه حداقل از ۵۰ دلار و با ساعات کم شروع شده و تا ۳۰۰ یا ۴۰۰ دلار در ساعات بیشتر هم می رسد.

وی یکی از مشکلات برق آزاد در لبنان را وجود برخی مافیا در شماری از مناطق این کشور ذکر می کند که مشکل مضاعفی برای شهروندان لبنانی شده است.
مهندس ابراهیم هزینه نصب پنل های خورشیدی برای خانه های معمولی در سوریه و لبنان را به همراه باطری های نگهدارنده برق، حدود ۵۰۰۰ دلار (۱۷۰ میلیون تومان) ذکر می کند و می گوید که براساس افزایش متراژ بنا و میزان مصرف هزینه آن بالاتر می رود.
این مهندس  در عین حال استفاده از پنل های خورشیدی را طی زمان برای مردم دو کشور سوریه و لبنان بسیار باصرفه می داند و معتقد است که طی حداکثر دو تا سه سال هزینه انجام شده برای نصب پنل های خورشیدی، مستهلک می شود و پس از آن برق مصرفی برای استفاده کنندگان از پنل های خورشیدی کاملا مجانی می باشد.
این کارشناس برق در ادامه با برشمردن مزایای انرژی خورشیدی، می افزاید: صرفه جویی در هزینه قبوض برق، مصون ماندن از افزایش قیمت برق در آینده، تجدید پذیر، ماندگار و دوستدار محیط زیست بودن، دوره کوتاه بازگشت سرمایه، هزینه نگهداری پایین، امکان فروش برق مازاد خورشیدی، تولید برق در هر نقطه ای از دو کشور سوریه و لبنان و کاهش فشار روی شبکه برق سراسری از مصادیق استفاده از پنل های خورشیدی است.

وی، مقدور نبودن استفاده برای همگان، وابسته بودن به شرایط آب و هوایی و مکانی، هزینه بر بودن راه اندازی پنل های خورشیدی، هزینه های باتری و ذخیره انرژی خورشیدی، قابل حمل نبودن و مشکل جابجایی آنها بعد از نصب،
انتشار گاز دی اکسید کربن ناشی از تولید و حمل و نقل، دفع مواد سمی و نیاز تجهیزات تولید انرژی خورشیدی به فلزات کمیاب زمین را از معایب انرژی خورشیدی معرفی می کند.
لازم به ذکر است دولت های سوریه و لبنان از نصب پنل های خورشیدی توسط شهروندان خود استقبال می کنند و هر روز بر استفاده کنندگان از پنل های خورشیدی دو کشور افزوده می شود که این مساله قابل توجه شرکت های ایرانی تولید کننده پنل های خورشیدی است که در سال های اخیر توانسته اند در این صنعت به رشد چشمگیری برسند و بازار دو کشور سوریه و لبنان آماده پذیرش تولیدات خوب این شرکت ها در زمینه فروش می باشد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


چهار شنبه 25 آبان 1401 - 12:1:29