چرا تلاش‌ها برای انتخاب رئیس جمهور در لبنان به نتیجه نمی‌رسد؟

یک شنبه 22 آبان 1401 - 14:7:0

فشارهای آمریکا بر طرف های لبنانی و زیاده خواهی برخی احزاب لبنانی از جمله عواملی است که موجب شده است تلاش ها برای انتخاب رئیس جمهور در لبنان تاکنون به نتیجه نرسد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در قالب برنامه «مع المراسلین» از شبکه الکوثر پخش شد آمده است: هدف توطئه خارجی که پرچمدار آن آمریکا و هم پیمانانش و حامیانش در داخل لبنان هستند این است که لبنان را به سمت فروپاشی کامل یا تسلیم شدن در برابر خواسته های آشکار آمریکا پیش ببرد. چارچوب این توطئه را می توان از لابلای سخنان «باربارا لیو» دستیار وزیر خارجه آمریکا متوجه شد که از ادامه یافتن محاصره لبنان تا زمانی نامعلوم سخن گفت.

«سرکیس ابوزید» نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنانی بخشی از بحران اقتصادی لبنان را ناشی از سیطره یک طبقه سیاسی فاسد بر لبنان طی سی سال اخیر دانست و افزود: برخی طرف‌ها نیز با بهره برداری از اوضاع اقتصادی لبنان، تحریم هایی را بر این کشور تحمیل می کنند تا لبنان را به زانو درآورند و آن را مجبور کنند تصمیم های سیاسی مدنظر آنان در زمینه هایی مثل اسکان فلسطینی ها و اسکان سوری ها و سلاح مقاومت را بپذیرد.

انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان موضوعی است که آمریکا و هم پیمانانش در صدد بهره برداری از آن به منظور مقابله با جبهه مقاومت هستند. مخالفت آمریکا با انتخاب رئیس جمهور توافقی، موجب شده است احزاب سیاسی لبنانی نتوانند در داخل کشور درباره نام رئیس جمهور به توافق برسند.

سرکیس ابوزید معتقد است بدون به دست آمدن توافق در سطح منطقه ای و بین المللی، امکان دستیابی احزاب لبنانی به توافق بر سر انتخاب رئیس جمهور وجود نخواهد داشت و گروه 14 مارس همچنان منتظر به دست آمدن توافقی منطقه ای و بین المللی است تا از آن برای تقویت بخت خود در داخل لبنان بهره برداری کند.

با توجه به ناکامی های آمریکا در لبنان به ویژه در موضوع ترسیم مرزهای دریایی این کشور، رقابت بر سر انتخاب رئیس جمهور لبنان از نبردهای سرنوشت ساز در این کشور خواهد بود و پافشاری آمریکا بر ادامه فشارها و محاصره لبنان به منظور نابود کردن آن، موجب تقویت ایستادگی برای به شکست کشاندن این توطئه جهنمی خواهد شد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 22 آبان 1401 - 14:6:54