شیخ فضیل الجزائری تشریح کرد:

نقش منفعت طلبی و هواهای نفسانی در گسترش تکفیر

شنبه 21 آبان 1401 - 18:16:34

استاد حوزه علمیه ضمن تشریح نقش منفعت طلبی و هواهای نفسانی در گسترش تکفیر تاکید کرد در مذهب امامیه، افراط گرایی و تکفیر وجود ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ فضیل الجزائری در برنامه «الوجه الآخر» شبکه الکوثر گفت: همه مکاتب فقهی و عقیدتی درباره اصول توحید، نبوت و معاد اشتراک نظر دارند و در فرهنگ مکتب اشعری اصولا تکفیر وجود ندارد. اگر هم علمای وابسته به این مکتب جایی اقدام به تکفیر کرده باشند، بخاطر تبعیت از فرمان حاکم بوده است.

این استاد حوزه علمیه افزود: ماجرای قتل فیلسوف مشهور شیخ سهروردی در دمشق به دستور صلاح الدین ایوبی (سال 589 هجری قمری) به علت دیدگاه های جسورانه اش در آن دوره، با تحریک فقهای حکومت ایوبی صورت گرفت همانطور که ابن رشد هم در اندلس و بسیاری دیگر، به همین شیوه کشته شدند.

شیخ الجزائری برای پرهیز از تکفیر بین مسلمانان خواستار ترویج آگاهی و مشترکات امت اسلامی شد و تاکید کرد جزئیات و فروع دین از امور اجتهادی محسوب می شود. وی افزود: در مکتب امامیه، افراط گرایی و تکفیر جایی ندارد و اگر هم افراد یا گروه هایی به تکفیر متوسل شوند، بخاطر منفعت طلبی و هواهای نفسانی است.

این استاد حوزه تاکید کرد، افراط گرایی در عقیده صرفا در جایی دیده می شود که جهل وجود داشته باشد چرا که فرد جاهل تصور می کند عقیده را می فهمد در حالی که در حقیقت، عقیده را نمی فهمد و جامعه را به دردسر می اندازد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 21 آبان 1401 - 18:16:28