در برنامه «قضیه ساخنه» بررسی شد ؛

آمریکا و نقش آن در غارت منابع نفت و گاز یمن

جمعه 20 آبان 1401 - 14:13:5

منابع یمنی تاکید کردند آمریکا هیئتی نظامی به یمن اعزام کرده است که در استانهای شبوه و حضرموت با شرکتهای خارجی درباره ازسرگیری صادرات نفت و حمایت آمریکا از این شرکتها گفتگو کرده است. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در گزارش برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر که به موضوع «آمریکا و نقش آن در غارت ثروت یمن» اختصاص داشت ، آمده است : این اقدام آمریکا پس از آن صورت می گیرد که شرکتهای نفتی در مناطق تحت کنترل متجاوزان از توقف صادرات نفت و گاز به علت تهدیدات صنعا درباره متوقف کردن سرقت ثروتها و منابع یمن ، خبر دادند. 

این منابع تاکید کردند که تحرکات اخیر آمریکا و کشورهای خارجی در استان های اشغالی توسط ائتلاف متجاوز، مردم یمن را به اتحاد برای جلوگیری از سرقت ثروت یمن دعوت می کند و نیروهای سیاسی از صنعا می خواهند که بر این شرکتها برای جلوگیری از ادامه سرقت و غارت نفت یمن فشار وارد کنند.  

در ادامه این گزارش آمده است : دفتر سیاسی جنبش انصارالله ، سفر سفیر آمریکا به استان حضرموت را به شدت محکوم کرد و این اقدام را فعالیتی خصمانه که امنیت و ثبات و وحدت یمن را هدف قرار می دهد توصیف کرد. دفتر سیاسی انصارالله تاکید کرد کشوری مانند آمریکا که از تجاوز به یمن حمایت و هزینه آن را تامین می کند هیچ گاه نمی تواند به منافع ملت یمن فکر کند. 

دفتر سیاسی انصارالله همچنین بر مخالفت شدید مردم یمن با هر گونه فعالیت آمریکا در قبال یمن تاکید کرد و افزود آمریکا باید به اراده و خواست مردم یمن و حق مشروع آنها در تحقق استقلال گوش دهد و تجاوزگری و محاصره و دخالتهای خارجی را متوقف کند. 

گزارشگر «قضیه ساخنه» همچنین افزود : محمد البخیتی عضو دفتر سیاسی انصارالله ویدئویی را منتشر کرد که نقش سفیر آمریکا در یمن را فاش می کند. در این ویدئو که البخیتی بازنشر داده است شیخ صادق الاحمر در گفتگو با شبکه تلویزیونی سهیل در سال 2012 ، اذعان می کند که  جرالد فایرستاین سفیر آمریکا کسی است که در یمن حکومت می کند. 
محمد البخیتی تاکید کرد این اظهارات نشان می دهد انقلاب 2014 در واقع کودتا بر ضد حکومت سفیر آمریکا بود چرا که او منصور هادی را در قدرت نگه داشت و روندی سیاسی را بر اساس شراکت ملی به راه انداخت. 

از سوی دیگر نیروهای مسلح یمنی ، تلاش برای سرقت نفت خام از استان شبوه را خنثی کردند. یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود در این عملیات از قاچاق نفت توسط یک کشتی جلوگیری شد.  

«قضیه ساخنه» یک برنامه سیاسی و گفتگو محور است که هر شب در ساعت 19:45 به وقت تهران با حضور کارشناسان و صاحب نظران به بررسی و تحلیل مهم ترین تحولات روز جهان می پردازد.  


 


جمعه 20 آبان 1401 - 14:12:54